Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Prinses Margriet doopt replica Willem Barentsz Witte Swaen

HARLINGEN

De droom van scheepsbouwmeester Gerald de Weerdt is uitgekomen. Zaterdag 27 oktober ging in Harlingen de Witte Swaen te water, een replica van het schip waarmee de Terschellinger Willem Barentsz in 1596 probeerde een noordoostelijke route naar Azië te ontdekken. De bouw vergde circa 27.000 uur, net zoveel als er in de 16de eeuw voor nodig waren.

1 / 2
Prinses Margriet doopt het schip Witte Swaen. (Foto Gijs van Hesteren)

Prinses Margriet doopt het schip Witte Swaen. (Foto Gijs van Hesteren)

  • Vrijwilligers bouwen schip in zelfde aantal uren als in 16de eeuw

  • Plan voor reis via noordoostpassage

Door Gijs van Hesteren
Toen al had men een snelle en goedkope bouwmethode voor zeeschepen ontwikkeld. Het gaf Nederland een voorsprong in de scheepsbouw. Niet voor niets kwam tsaar Peter de Grote zijn licht opsteken bij de Hollandse scheepsbouwers.

De replica werd Witte Swaen gedoopt, de naam die het schip volgens De Weerdt ook vroeger droeg. De plechtigheid trok vele pommeranten, waaronder delegaties van de Noorse en Russische ambassade, de commissaris van de koning in Fryslân en de burgemeesters van Terschelling en Harlingen. Prinses Margriet verrichtte de doop met een fles beerenburg.

‘Het is heel logisch dat de prinses hiervoor naar Harlingen wilde komen', zei Paul Meijeraan, voorzitter van Stichting Expeditieschip Willem Barentsz. ‘Zij is al sinds de Tweede Wereldoorlog petekind van de Nederlandse koopvaardij.'

De koopvaardij, zoals we die nu kennen begon halverwege de 16de eeuw haar huidige vorm aan te nemen. Met vallen en opstaan, dat wel. Het schip van Willem Barentsz raakte vast in het ijs, de bemanning overleefde ternauwernood een poolwinter op het eiland Nova Zembla en zeilde in het voorjaar in één van de sloepen terug naar de bewoonde wereld. We weten het dankzij het verslag van opvarende Gerrit de Veer.

Noordoostpassage
Nu de Witte Swaen op haar tijdelijke ligplaats in het Harlinger Dokje ligt, kan de afbouw beginnen. De masten, zeilen en tuigage moeten er nog op. Daarna volgt de exploitatie. Want als het aan Gerald de Weerdt en zijn tientallen vrijwilligers ligt, zeilt het schip straks als vanouds. Men wil de Noordzee bezeilen en als dat goed gaat, via de noordoostpassage naar Japan varen. Hugo ter Avest, directeur van Museum het Hannemahuis, heeft alle vertrouwen in de degelijke constructie van het schip. ‘Dat zou best eens kunnen lukken. Er ligt veel minder ijs dan vroeger. En halen ze het niet, ach, het hout is heel geschikt om er in uiterste nood op Nova Zembla een Behouden Huys van te bouwen, net als toen.'

‘De stichting heeft voor de afbouw nog geld nodig, veel geld', zei voorlichter Lucie Visser. ‘Daartoe hebben we een loterij georganiseerd. Tot 15 november aanstaande is deelname nog mogelijk. Er is een kwart miljoen euro aan prijzen te winnen, waaronder een woning aan het Noordijs in Harlingen, een auto en een aantal fietsen.'

De loten kosten 96 euro per stuk. En wie niets wint heeft in elk geval een groots historisch project gesteund. Er zijn in totaal slechts 999 loten beschikbaar, dus de winkans is helemaal niet slecht. Info via www.loterij-harlingen.nl.

Trekpleister
Wethouder Paul Schoute: ‘De Witte Swaen ligt voorlopig in het Dokje afgemeerd. De werkplaatsen blijven in gebruik, dus we hebben hier de komende tijd een toeristische trekpleister.'

Maar wat als het schip straks klaar is en misschien wel vaak afwezig? Schoute reageerde enigszins verrast op de suggestie dat het dan misschien tijd wordt om de kiel te leggen van een volgend schip. ‘Nou, waarom niet? Mocht dat plan zich aandienen, dan zullen we er als gemeente graag over meedenken.'

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook