Klipper Friso keert in originele staat terug

De nieuwe eigenaren van de klipper Friso, Anne Dekinga en Anita Koolhaas, zijn op Museumhaven Willemsoord begonnen aan de complete restauratie van de tweemastklipper Friso.

Klipper Friso keert in originele staat terug

Dit ijzeren vaartuig is in 1898 als eenmast zeilklipper Emanuel bij Scheepswerf De Graaf in Waspik van stapel gelopen. Het bijna 23 meter lange en 5,30 meter brede vaartuig is onlangs als kaal casco aangekocht. Met de sleepboot Gar is het van Franeker naar Den Helder overgebracht. Daar is de romp intussen op de helling van Museumhaven Willemsoord geconserveerd. ‘De Friso is een echte Zeeuwse klipper met Rozendaalse maten’, zegt Anne Dekinga. ‘Ze is in 1898 in opdracht van W. Faasse uit Sint Philipsland gebouwd voor het transport van suikerbieten. Bekend is verder dat de klipper ook 20 tot 30 jaar als Friso vanuit Stavoren met vracht heeft gevaren. Plan is de Friso in de originele staat als eenmaster te herstellen en onder haar eerste naam Emanuel weer in gebruik te nemen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Klipper Friso keert in originele staat terug | Schuttevaer.nl

Klipper Friso keert in originele staat terug

De nieuwe eigenaren van de klipper Friso, Anne Dekinga en Anita Koolhaas, zijn op Museumhaven Willemsoord begonnen aan de complete restauratie van de tweemastklipper Friso.

Klipper Friso keert in originele staat terug

Dit ijzeren vaartuig is in 1898 als eenmast zeilklipper Emanuel bij Scheepswerf De Graaf in Waspik van stapel gelopen. Het bijna 23 meter lange en 5,30 meter brede vaartuig is onlangs als kaal casco aangekocht. Met de sleepboot Gar is het van Franeker naar Den Helder overgebracht. Daar is de romp intussen op de helling van Museumhaven Willemsoord geconserveerd. ‘De Friso is een echte Zeeuwse klipper met Rozendaalse maten’, zegt Anne Dekinga. ‘Ze is in 1898 in opdracht van W. Faasse uit Sint Philipsland gebouwd voor het transport van suikerbieten. Bekend is verder dat de klipper ook 20 tot 30 jaar als Friso vanuit Stavoren met vracht heeft gevaren. Plan is de Friso in de originele staat als eenmaster te herstellen en onder haar eerste naam Emanuel weer in gebruik te nemen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer