Eddy 1 als Atlas in bedrijf bij Iskes

Iskes Towage & Salvage heef haar sleepvloot opnieuw uitgebreid. Deze keer met een havensleper die Atlas is gedoopt. Verder is met Damen een contract gesloten voor de bouw van twee Damen ASD Tugs 2312. Dit duo is van een nieuwe generatie en valt op door haar compacte uitvoering.

PAS Atlas

Met de indienststelling van de Atlas, die wordt gecharterd van Holland Shipyards uit Hardinxveld-Giessendam, is een oude bekende in IJmuiden teruggekeerd. De Atlas is namelijk de voormalige Eddy 1, het prototype van de Efficiency Double-ended DYnamic (EDDY) sleper die in 2014 bij Holland Shipyards is gebouwd. Een ruim 30 meter lange en 12 meter brede havensleper van een bijzonder type, uitgerust met een hybride voortstuwingssysteem en twee azimuth Schottel-roerpropellers in lijn onder het vaartuig. In de machinekamer staan twee zestiencilinder Mitsubishi hoofdmotoren, goed voor een vermogen van 3798 pk, een trekkracht van 65 ton en een maximale snelheid van 14 knopen.
Na de oplevering hebben zowel Iskes in de IJmond, Smit in Rotterdam als Urag in Bremen de nodige ervaring opgedaan met de Eddy 1, die hierna nog enige tijd voor Iskes de Triton heeft vervangen. In oktober 2015 is de sleper naar Venezuela vertrokken om begin dit jaar weer in Nederland terug te keren. Na een flinke opknapbeurt is de sleper herdoopt in Atlas. Dankzij de opgedane ervaring heeft Iskes in 2016 een compactere versie van dit EDDY-type laten bouwen bij Holland Shipyards. Deze 25 meter lange sleper met een trekkracht van ruim 78 ton is als Telstar in gebruik genomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eddy 1 als Atlas in bedrijf bij Iskes | Schuttevaer.nl

Eddy 1 als Atlas in bedrijf bij Iskes

Iskes Towage & Salvage heef haar sleepvloot opnieuw uitgebreid. Deze keer met een havensleper die Atlas is gedoopt. Verder is met Damen een contract gesloten voor de bouw van twee Damen ASD Tugs 2312. Dit duo is van een nieuwe generatie en valt op door haar compacte uitvoering.

PAS Atlas

Met de indienststelling van de Atlas, die wordt gecharterd van Holland Shipyards uit Hardinxveld-Giessendam, is een oude bekende in IJmuiden teruggekeerd. De Atlas is namelijk de voormalige Eddy 1, het prototype van de Efficiency Double-ended DYnamic (EDDY) sleper die in 2014 bij Holland Shipyards is gebouwd. Een ruim 30 meter lange en 12 meter brede havensleper van een bijzonder type, uitgerust met een hybride voortstuwingssysteem en twee azimuth Schottel-roerpropellers in lijn onder het vaartuig. In de machinekamer staan twee zestiencilinder Mitsubishi hoofdmotoren, goed voor een vermogen van 3798 pk, een trekkracht van 65 ton en een maximale snelheid van 14 knopen.
Na de oplevering hebben zowel Iskes in de IJmond, Smit in Rotterdam als Urag in Bremen de nodige ervaring opgedaan met de Eddy 1, die hierna nog enige tijd voor Iskes de Triton heeft vervangen. In oktober 2015 is de sleper naar Venezuela vertrokken om begin dit jaar weer in Nederland terug te keren. Na een flinke opknapbeurt is de sleper herdoopt in Atlas. Dankzij de opgedane ervaring heeft Iskes in 2016 een compactere versie van dit EDDY-type laten bouwen bij Holland Shipyards. Deze 25 meter lange sleper met een trekkracht van ruim 78 ton is als Telstar in gebruik genomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer