Damen bouwt elektrische waterbussen Kopenhagen

Damen Shipyards heeft een order ontvangen van vervoerder Arriva Denemarken voor de bouw van vijf elektrisch aangedreven waterbussen die gaan varen in Kopenhagen.

wdn damen ferries

Ze kregen de naam Damen Ferry 2306 E3. Arriva gaat de waterbussen via een 12-jarig contract, vanaf 2020 exploiteren voor het Deense openbaar vervoerbedrijf Movia.
In eerste instantie was de vraag naar een zo milieuvriendelijke aandrijving. Damen onderzocht de effecten van het varen op biodiesel, hybride aandrijving en volledig elektrisch. Uiteindelijk bleek de volledig elektrische aandrijving de meest rendabele voor de contractperiode.
Voorwaarde was verder dat de schepen tenminste 60 passagiers moeten kunnen vervoeren en van de bestaande afmeervoorzieningen gebruik kunnen maken. Damen slaagde erin een zodanig ontwerp te maken dat er plaats is voor 80 passagiers, acht fietsen en vier kinderwagens of rolstoelen. Aan de steigers aan beide kanten komen snellaadstations. De stad Kopenhagen steekt daar 1,3 miljoen euro in. Bij elke aankomst worden de accu’s zeven minuten geladen. De waterbussen kenmerken zich door een laaggelegen passagiersruimte met grote ramen en een glazen dak.
De omschakeling op de elektrische vaartuigen past in het streven van Kopenhagen om in 2025 de eerste CO2-neutrale stad ter wereld te zijn. Terwijl de bestaande veerponten geel zijn, worden de nieuwe schepen groen om daarmee de milieuvriendelijkheid te benadrukken. (WdN)

Damen bouwt elektrische waterbussen Kopenhagen | Schuttevaer.nl

Damen bouwt elektrische waterbussen Kopenhagen

Damen Shipyards heeft een order ontvangen van vervoerder Arriva Denemarken voor de bouw van vijf elektrisch aangedreven waterbussen die gaan varen in Kopenhagen.

wdn damen ferries

Ze kregen de naam Damen Ferry 2306 E3. Arriva gaat de waterbussen via een 12-jarig contract, vanaf 2020 exploiteren voor het Deense openbaar vervoerbedrijf Movia.
In eerste instantie was de vraag naar een zo milieuvriendelijke aandrijving. Damen onderzocht de effecten van het varen op biodiesel, hybride aandrijving en volledig elektrisch. Uiteindelijk bleek de volledig elektrische aandrijving de meest rendabele voor de contractperiode.
Voorwaarde was verder dat de schepen tenminste 60 passagiers moeten kunnen vervoeren en van de bestaande afmeervoorzieningen gebruik kunnen maken. Damen slaagde erin een zodanig ontwerp te maken dat er plaats is voor 80 passagiers, acht fietsen en vier kinderwagens of rolstoelen. Aan de steigers aan beide kanten komen snellaadstations. De stad Kopenhagen steekt daar 1,3 miljoen euro in. Bij elke aankomst worden de accu’s zeven minuten geladen. De waterbussen kenmerken zich door een laaggelegen passagiersruimte met grote ramen en een glazen dak.
De omschakeling op de elektrische vaartuigen past in het streven van Kopenhagen om in 2025 de eerste CO2-neutrale stad ter wereld te zijn. Terwijl de bestaande veerponten geel zijn, worden de nieuwe schepen groen om daarmee de milieuvriendelijkheid te benadrukken. (WdN)