Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Duitse scheepsbouw klaagt over oneerlijke concurrentie

HAMBURG

Het Duitse Verband für Schiffbau und Meerestechnik (VSM) kon vorige week tijdens de jaarvergadering in Hamburg niet anders dan constateren dat het aantal nieuwbouwopdrachten voor zeeschepen in 2017 zwaar is achtergebleven bij het recordjaar 2016.

1 / 1
Een blik in een bouwhal van de Meyer Werft met daarin de Norwegian Bliss. (Foto Meyer Werft)

Een blik in een bouwhal van de Meyer Werft met daarin de Norwegian Bliss. (Foto Meyer Werft)

  • China grote bedreiging voor cruisemarkt

  • Japan overweegt klacht bij WTO

Door Willem de Niet
In 2016 steeg de orderintake ten opzichte van een jaar eerder van 12 naar 31. Gevolg was wel dat het aantal opleveringen in 2017 fors hoger was dan in 2016, 22 om 13. De omzet steeg van 5,3 tot 5,8 miljard euro.

De Duitse scheepsbouw moet het vrijwel uitsluitend hebben van de markt voor speciale schepen, (super)jachten, marineschepen en cruiseschepen. Het aandeel in de markt van vracht- en containerschepen is te verwaarlozen. Zo is er geen enkel containerschip in opdracht. Dat komt mede door de enorme concurrentie uit Aziatische landen, in hoofdzaak China en Zuid-Korea, zo liet VSM-voorzitter Harald Fassmer weten. De markt voor cruiseschepen wordt bedreigd door China.

Onder kostprijs
‘In China worden schepen gebouwd voor prijzen die onder de materiaalprijs liggen. En in Zuid-Korea wordt honderden miljoenen subsidie gestoken in werven die het de afgelopen jaren zo moeilijk hadden dat de staat er fors is ingestapt', aldus Fassmer. Als voorbeeld noemde hij de bekendmaking in april dat de Koreaanse regering 140 bulkcarriers en 60 containerschepen gaat bestellen. Bij de containerschepen zou het gaan om schepen van 13.000 tot 20.000 teu. De rederij HMM zou daarmee haar capaciteit verdrievoudigen. De 200 schepen moeten in de komende drie jaar worden gebouwd. De financiering wordt verzorgd door de staatsbanken, die na de grootschalige herstructurering grootaandeelhouders of eigenaars van de werven zijn.

Maar de grootste dreiging, vooral voor de cruisemarkt, komt uit China. De Chinese staatswerf China State Shipbuilding Corporation, Carnival Cruises en Fincantieri werken er al samen. ‘En als de Chinezen iets willen, dan krijgen ze het ook voor elkaar', aldus Fassmer.

Teveel capaciteit
Intussen probeert ook Japan ‘er wat aan te doen'. Het overweegt een klacht tegen Korea in te dienen bij de World Trade Organisation in verband met de staatssteun. De Japanse regering weigert subsidie te geven voor de scheepsbouw die daardoor weer een jaar kende van bijzonder weinig bestellingen. In 2016 passeerde Japan Korea nog qua omzet, 20,6 om 19,9 miljard. China was ook toen al de grootse met 30 miljard. Vorig jaar protesteerden Japan en de Europese Unie al tegen de 2,5 miljard die de Koreaanse regering in Daewoo stak om het bedrijf te redden.

Hoe nijpend de situatie in de wereldwijde scheepsbouw nog is illustreert Fassmer met de stelling dat de werfcapaciteit momenteel 75% hoger ligt dan het tonnage van het bestelde aantal schepen.

Bedrijfsspionage
Hoezeer de markt voor speciale schepen bijdraagt aan de rol die de Europese scheepsbouw speelt op wereldniveau blijkt eveneens uit de cijfers. Was voor 2016 het marktaandeel gedaald tot 10%, steeg het in het recordjaar 2016 weer tot 50%. Dit mede als gevolg het wegvallen van orders voor vrachtschepen. In 2017 liep het Europese aandeel echter weer terug naar 35%.

Het afnemende volume heeft negatieve effecten voor de toeleveringsbedrijven en het aantal werknemers in de scheepsbouw. Aan jonge vakmensen en hoog opgeleid personeel bestaat daarentegen nog steeds vraag.

Zorgwekkend blijft dat daar waar de globalisering toeneemt, er geen globale regels bestaan, aldus Fassmer. Hij zei zich zorgen te maken over protectionisme, het ‘stelen' van technologieën en prijsoorlogen. Vandaar dat de Duitse scheepsbouw de krachten moet bundelen om de concurrentiepositie te behouden en zo mogelijk te versterken.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook