Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Damen bouwt tweede Bibby Wavemaster

GORINCHEM

Damen heeft van Bibby Marine Services Limited opnieuw een tweede order ontvangen voor de bouw van een groot zogeheten Service Operation Vessel (SOV). Het wordt een zusterschip van de Bibby Wavemaster 1 die Damen in september 2017 opleverde.

1 / 1
De SOV Bibby Wavemaster 1, hier afgemeerd in Den Helder, krijgt binnenkort een zusje. (Foto PAS Publicaties)

De SOV Bibby Wavemaster 1, hier afgemeerd in Den Helder, krijgt binnenkort een zusje. (Foto PAS Publicaties)

  • Scheepsbouwconcern neem Ampelmann W2W-systemen op in portfolio

  • Tweede SOV is al van werk voorzien

Door Paul Schaap
De opdrachtgever heeft voor het nieuwe vaartuig al een 10-jarig chartercontract gesloten. Deze SOV gaat aan de slag in de offshore windenergiesector.

Damen begon in 2013 aan het ontwerp van een SOV die als accommodatie- en werkvaartuig moest kunnen worden ingezet bij de aanleg en het onderhoud van windturbineparken en het onderhoud van olie- en gasinstallaties. In januari 2016 werd Bibby Marine Services launching customer met de order voor de eerste Damen SOV 9020. Dit 90 meter lange en 20 meter brede dieselelektrisch aangedreven vaartuig werd direct bij de Damen-werf in het Roemeense Galati op stapel gezet. Het kreeg de naam Bibby Wavemaster 1 en ging 24 maart 2017 te water. In september dat jaar volgde de oplevering. Het nieuwe scheepstype trok veel belangstelling. Het schip kon dan ook gelijk aan de slag bij de aanleg van het Galloper windpark voor de kust van het Engelse graafschap Suffolk. Sinds 1 april 2018 opereert de Bibby Wavemaster 1 vanuit Den Helder voor Total E&P Nederland in de Nederlandse Noordzee.

Zusterschip
Ondanks de grote belangstelling voor het nieuwe type service operation vessel bleef het hierna stil. Nieuwe bouworders leken er niet te komen, totdat Bibby Marine Services begin mei een zusterschip van de Bibby Wavemaster 1 bestelde. Nadat het contract was ondertekend, is de Damen-werf in Galati er ook nu weer gelijk aan begonnen. Het schip moet volgend jaar zomer operationeel te zijn. Het gaat eerst vijf jaar voor windturbinebouwer Siemens Gamesa en daarna vijf jaar voor windparkexploitant EnBW aan het werk. Het schip wordt gebruikt voor inspectie-, reparatie- en onderhoudswerk aan de windturbines in de parken Hohe See en Albatros. Deze parken liggen zo'n 150 kilometer uit de Duitse kust in de Noordzee. Het eerste park bestaat uit 71 Siemens turbines van 7 MW en het tweede uit 16 turbines van 7 MW. De SOV krijgt accommodatie voor 90 onderhoudsmedewerkers en 15 bemanningsleden en kan een maand onafgebroken op zee opereren. Het wordt uitgerust met een SMST deininggecompenseerd walk-to-work (W2W) systeem en hefsysteem. Uitvalsbasis wordt Emden. Het chartercontract loopt tot medio 2029.

Fast Crew Suppliers
Damen is de afgelopen weken ook succesvol met de inzet van andere typen service vessels voor de offshore windenergiesector. Zo is een nieuw type Fast Crew Supplier geïntroduceerd, gebaseerd op het succesvolle type FCS 2610. Het nieuwe type, een FCS 2710, is een meter langer en een meter hoger dan de eerste versie en aangepast aan nieuwe wensen uit de windenergiesector. Verbeteringen aan de nieuwe aluminium catamaran zijn onder meer de tankcapaciteit als ook meer dekruimte, comfort en accommodatie. Het nieuwe type kan worden ingezet tot golfhoogtes van ruim twee meter en kan twee keer zoveel passagiers meenemen. Damen heeft ook al een klant voor het nieuwe type FCS 2710. Dit is High Speed Transfers Ltd uit Swansea in Wales. Deze rederij wil een vloot opbouwen van vier tot zes vaartuigen van het type Damen FCS 2710. Het eerste vaartuig van het nieuwe type is al in aanbouw op de werf in Gorinchem en wordt in juli dit jaar opgeleverd.

Ampelmann
Ander nieuws uit de Damen-keuken is de samenwerking met Ampelmann, de producent van deininggecompenseerde telescopische gangways. Die heeft erin geresulteerd dat eind maart de eerste 50 meter lange Damen Fast Crew Supplier is uitgerust met een Ampelmann L-type W2W. Dit schip van LATC Marine wordt voor ExxonMobil Nigeria in de Golf van Guinea ingezet om personeel snel over te brengen naar offshore-platformen. Damen biedt nu ook nieuwe 70 meter lange Fast Crew Suppliers aan met een Ampelmann S-type W2W-systeem.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook