Hefschip Gulliver op proeftocht

Met de Rotterdamse Waalhaven als uitvalsbasis heeft het gloednieuwe kraanschip Gulliver een week proefgevaren op de Noordzee. Hoofdaannemer Royal IHC heeft het hefschip in China laten bouwen.

Hefschip Gulliver op proeftocht

De Gulliver is naar een ontwerp van Vuyk Engineering Rotterdam in opdracht van Scaldis Salvage & Marine Contractors uit Antwerpen gebouwd. Het 108 lange en 49 meter brede vaartuig is op de Hong Qiang-werf bij Sjanghai van stapel gelopen. Na afronding hiervan is de Gulliver op een zwaartransportschip naar Nederland gekomen. Het vaartuig is bij Huisman in Xiamen in China uitgerust met twee aldaar gebouwde kranen, elk met een hefcapaciteit van 2000 ton. In tandem kunnen deze kranen lasten van maximaal 4000 ton tillen. Bijzonder hieraan is dat ze allebei 25 meter naar achteren kunnen worden verplaatst, zodat op het werkdek ruimte ontstaat om lading mee te nemen. Daarnaast heeft de Gulliver een helikopterdek. De voortstuwing bestaat uit vier azimuth schroefunits die zijn gekoppeld aan een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem. Aan boord is accommodatie voor 78 personen. Scaldis gaat de Gulliver offshore inzetten in de olie- en gasindustrie en windenergiesector. Ook kan het vaartuig, dat binnenkort officieel wordt overgedragen, voor bergingsactiviteiten worden ingezet. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hefschip Gulliver op proeftocht | Schuttevaer.nl

Hefschip Gulliver op proeftocht

Met de Rotterdamse Waalhaven als uitvalsbasis heeft het gloednieuwe kraanschip Gulliver een week proefgevaren op de Noordzee. Hoofdaannemer Royal IHC heeft het hefschip in China laten bouwen.

Hefschip Gulliver op proeftocht

De Gulliver is naar een ontwerp van Vuyk Engineering Rotterdam in opdracht van Scaldis Salvage & Marine Contractors uit Antwerpen gebouwd. Het 108 lange en 49 meter brede vaartuig is op de Hong Qiang-werf bij Sjanghai van stapel gelopen. Na afronding hiervan is de Gulliver op een zwaartransportschip naar Nederland gekomen. Het vaartuig is bij Huisman in Xiamen in China uitgerust met twee aldaar gebouwde kranen, elk met een hefcapaciteit van 2000 ton. In tandem kunnen deze kranen lasten van maximaal 4000 ton tillen. Bijzonder hieraan is dat ze allebei 25 meter naar achteren kunnen worden verplaatst, zodat op het werkdek ruimte ontstaat om lading mee te nemen. Daarnaast heeft de Gulliver een helikopterdek. De voortstuwing bestaat uit vier azimuth schroefunits die zijn gekoppeld aan een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem. Aan boord is accommodatie voor 78 personen. Scaldis gaat de Gulliver offshore inzetten in de olie- en gasindustrie en windenergiesector. Ook kan het vaartuig, dat binnenkort officieel wordt overgedragen, voor bergingsactiviteiten worden ingezet. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer