Nieuw hefschip voor Scaldis

Als deklading op het zware-ladingschip Osprey is het gloednieuwe kraanschip Gulliver in Rotterdam gearriveerd. Het kraanschip, voorzien van twee Huisman-kranen met elk 2000 ton hefcapaciteit, is in China door Royal IHC gebouwd voor Scaldis Salvage & Marine Contractors in Antwerpen.

Nieuw hefschip voor Scaldis

De 108 meter lange en 50,90 meter brede Gulliver wordt met haar hefcapaciteit van 4000 ton de grote zus van de Rambiz, die met haar twee kranen 3300 ton kan tillen. Op 29 januari 2015 sloot Scaldis een contract met Royal IHC voor ontwerp en bouw van het kraanschip dat in eerste instantie de Rambiz 4000 zou gaan heten. Vuyk Engineering uit Rotterdam, onderdeel van Royal IHC, nam het ontwerp voor zijn rekening, terwijl de bouw werd uitbesteed bij de Chinese Qidong-werf. Op 27 februari 2016 had de kiellegging plaats en werd bekendgemaakt dat naam Gulliver zou worden. Op 5 september 2016 ging het schip te water. De oplevering stond gepland voor het tweede kwartaal van 2017, maar het project zou bijna een jaar vertraging oplopen. Na de oplevering werd de Gulliver voor de installatie van de twee kranen naar de Huisman-werf in Xiamen verhaald. Nadat deze klus was geklaard, kon het als deklading op de Osprey van de Noorse rederij Offshore Heavy Transport naar Nederland worden overgebracht. Hier meerde de Osprey dinsdag 20 februari af in het Calandkanaal in het Rotterdamse Europoortgebied.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuw hefschip voor Scaldis | Schuttevaer.nl

Nieuw hefschip voor Scaldis

Als deklading op het zware-ladingschip Osprey is het gloednieuwe kraanschip Gulliver in Rotterdam gearriveerd. Het kraanschip, voorzien van twee Huisman-kranen met elk 2000 ton hefcapaciteit, is in China door Royal IHC gebouwd voor Scaldis Salvage & Marine Contractors in Antwerpen.

Nieuw hefschip voor Scaldis

De 108 meter lange en 50,90 meter brede Gulliver wordt met haar hefcapaciteit van 4000 ton de grote zus van de Rambiz, die met haar twee kranen 3300 ton kan tillen. Op 29 januari 2015 sloot Scaldis een contract met Royal IHC voor ontwerp en bouw van het kraanschip dat in eerste instantie de Rambiz 4000 zou gaan heten. Vuyk Engineering uit Rotterdam, onderdeel van Royal IHC, nam het ontwerp voor zijn rekening, terwijl de bouw werd uitbesteed bij de Chinese Qidong-werf. Op 27 februari 2016 had de kiellegging plaats en werd bekendgemaakt dat naam Gulliver zou worden. Op 5 september 2016 ging het schip te water. De oplevering stond gepland voor het tweede kwartaal van 2017, maar het project zou bijna een jaar vertraging oplopen. Na de oplevering werd de Gulliver voor de installatie van de twee kranen naar de Huisman-werf in Xiamen verhaald. Nadat deze klus was geklaard, kon het als deklading op de Osprey van de Noorse rederij Offshore Heavy Transport naar Nederland worden overgebracht. Hier meerde de Osprey dinsdag 20 februari af in het Calandkanaal in het Rotterdamse Europoortgebied.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer