Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Luyt wordt verder gepiepeld

DEN OEVER

Ze laten haar allemaal in de steek. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, gemeente Hollands Kroon en de provincie Noord-Holland. Dit betekent dat onderneemster Jacoline Luyt straks buiten haar schuld met een schadepost van 600.000 euro blijft zitten en sluiting dreigt voor haar scheepswerf in Den Oever.

  • Overheden voelen zich niet verantwoordelijk voor schade

  • ‘Nette vergoeding schade in natura'

Door Paul Schaap
De ontwikkelingen rond de rel die is ontstaan over de dijkverzwaring rondom de haven van Den Oever volgen elkaar snel op. Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, onder wiens leiding dit project wordt uitgevoerd, voelt zich niet verantwoordelijk voor de opgelopen vertragingen, waardoor de firma Luyt een subsidie van 300.000 euro misliep voor de bouw van een nieuwe schepenlift. Ditzelfde geldt voor de provincie Noord-Holland, die de helft van deze subsidie zou betalen. De andere helft zou uit het Europese Visserijfonds komen als de schepenlift tijdig was opgeleverd.

Even leek de gemeente Hollands Kroon, waaronder Den Oever valt, Jacoline Luyt een helpende hand te bieden. Er zou een bedrag van 125.000 euro beschikbaar komen om de hoogste nood te ledigen. Wethouder Theo Groot noemde dit een net voorstel. Nu blijkt echter dat de gemeente helemaal niet over de brug komt met geld, maar voor dit bedrag zaken in natura wil gaan leveren. Hieronder het uitvoeren van heiwerk op de nieuwe Luyt-locatie in de Vissershaven, het aanleggen van energie-, afrastering-, water- en bezinkvoorzieningen en de vergunningskosten. Volgens de wethouder is dit het hoogst haalbare wat Hollands Kroon de Oeverse onderneemster kan bieden.

Snel beslissen
Ook komt er geen compensatie voor de verzesvoudiging van de lig- en kadegelden op de nieuwe locatie. Volgens Luyt telt bij dit alles ook nog mee dat de kosten voor de bouw van de nieuwe schepenlift nu flink hoger uitvallen als gevolg van de aantrekkende economie. De vertragingen voor de dijkverzwaring en hiermee het uitstel van de bouw van de nieuwe schepenlift waren eerder reden voor Scheepswerf Talsma om de bouworder terug te geven.

Intussen wordt Luyt door Hollands Kroon, op wiens initiatief de Oeverse haven wordt heringericht, verder onder druk gezet. Medio februari moet zij beslissen of ze ingaat op het voorstel van de gemeente. Ook is zij door de burgemeester gemaand de vijf schepen die voor onderhoud en reparatie in de oude Luyt-hoek liggen onmiddellijk weg te halen. Dit is nodig omdat er in opdracht van het Hoogheemraadschap een nieuwe damwand moet worden geslagen.

Waar deze schepen heen moeten, weet Luyt echter niet. Een mogelijke locatie is de pier bij de visafslag, maar de energievoorzieningen zijn daar onvoldoende om aan de schepen te kunnen werken. Ook de inzet van een kraan is op deze plek vrijwel onmogelijk.

Jacoline Luyt kan haast niet geloven dat overheden zo onzorgvuldig met één van de belangrijkste pijlers onder de lokale economie omgaan. ‘Als dit zo doorgaat, dan rest ons niets anders dan de boel hier te sluiten.'

Luyt biedt werk aan 45 eigen mensen, diverse ZZP'ers en een reeks toeleveranciers uit Den Oever.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook