Jumbo wil nieuw kraanschip bouwen

Zware ladingrederij Jumbo, die in november met de Duitse rederij BBC de Global Project Alliance vomde, wil een nieuw kraanschip laten bouwen. Als de door Jumbo-directeur Michael Kahn getekende Letter of Intent resulteert in een order, wordt het schip gebouwd door China Merchant Industry Holding (CMHI) uit Hongkong.

Jumbo zegt dat het 185 meter lange en 36 meter brede schip wereldwijd het grootste schip met een Ulstein X Bow wordt. Het zal verder worden voorzien van dual-fuel motoren waardoor LNG-aandrijving mogelijk is. Ook zal het worden voorzien van een DP2-positioneringssysteem.
Het nieuwe schip wordt uitgerust met twee door Huisman te bouwen kranen met een capaciteit van respectievelijk 2200 en 400 ton, die kunnen werken tot 3000 meter diepte. Volgens de huidige planning moet het schip in het eerste kwartaal van 2020 in de vaart komen. Jumbo denkt het schip hoofdzakelijk te gaan inzetten voor fundaties van windparken en olie- en gasplatformen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Jumbo wil nieuw kraanschip bouwen | Schuttevaer.nl

Jumbo wil nieuw kraanschip bouwen

Zware ladingrederij Jumbo, die in november met de Duitse rederij BBC de Global Project Alliance vomde, wil een nieuw kraanschip laten bouwen. Als de door Jumbo-directeur Michael Kahn getekende Letter of Intent resulteert in een order, wordt het schip gebouwd door China Merchant Industry Holding (CMHI) uit Hongkong.

Jumbo zegt dat het 185 meter lange en 36 meter brede schip wereldwijd het grootste schip met een Ulstein X Bow wordt. Het zal verder worden voorzien van dual-fuel motoren waardoor LNG-aandrijving mogelijk is. Ook zal het worden voorzien van een DP2-positioneringssysteem.
Het nieuwe schip wordt uitgerust met twee door Huisman te bouwen kranen met een capaciteit van respectievelijk 2200 en 400 ton, die kunnen werken tot 3000 meter diepte. Volgens de huidige planning moet het schip in het eerste kwartaal van 2020 in de vaart komen. Jumbo denkt het schip hoofdzakelijk te gaan inzetten voor fundaties van windparken en olie- en gasplatformen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer