Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Nieuw type Zulu's zonder schipper in Nederland op stapel

Beveren-Kallo

De Nederlandse scheepswerf Groeneveldt Marine Construction in Hendrik Ido Ambacht mag in opdracht van de Belgische ondernemer Antoon van Coillie het eerste onbemand varende binnenvaartschip gaan bouwen. De technologie, bestaande uit een combinatie van sensoren, radars, GPS en collision avoidance-technologie wordt geleverd door bedrijven in Scandinavië.

1 / 1
Antoon Van Coillie zei eerder al te streven naar een vloot autonoom varende binnenvaartschepen en kondigt nu aan een eerste concrete stap te zetten. (Archieffoto Justin Gleissner)

Antoon Van Coillie zei eerder al te streven naar een vloot autonoom varende binnenvaartschepen en kondigt nu aan een eerste concrete stap te zetten. (Archieffoto Justin Gleissner)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Oege Joh. Brink

    Wat doet mij deze man denken aan een Nederlander met (bijna) dezelfde voornaam.
    Ook hier zal wel subsidie in het spel zijn, maar subsidie op, bootje tegen de kant na faillissement. Maar het eerste probleem is er al na de tewaterlating, zowel in het Nederlandse BPR art. 1.02 4e lid alsook in het Belgische Algemeen Politiereglement voor de Scheepvaart art. 1.02 paragraaf 1 staat (verkorte weergave) De schipper moet tijdens de vaart aan boord zijn ! Dus zal de wet aangepast moeten worden en dat duurt meestal erg lang.

  • A.J.A. de Bot

    Vraag mij wel af hoe dit in de sluizen eraan toe gaat? Schipper nog een meter vooruit dan kan er nog èèn bij. Oh gaat niet er is geen schipper aan boord. En wie is er aansprakelijk bij schade? En hoe gaat het dan als er wachttijden bij de sluizen ontstaan. Blijven deze eenheden dan drijven? met een plot systeem. Maar hoe zit dit dan weer met Co2 uitstoot. Wat een schip op positie houden kost meer energie dan vastmaken. Zijn er dan mensen bij de sluis die deze schepen opvangen? Als dit zo is waar zit dan het voordeel? Daar komt ook nog bij dat er reglementen aangepast moeten worden want hoe zit het met de vraag in ons reglement "goed zeemansschap". Tja en dan het meest moeilijke deel wat als de internet verbinding wegvalt? Ik ben voor vernieuwing maar voordat ze gaan bouwen zou het nou niet verstandig zijn eerst de route te controleren op de internet dekking. Dan weet ik het antwoord al. En ik denk ook de meeste schippers wel wat onze geweldige mobile internet aan gaat.
    Ben zeer benieuwd of hier een antwoord op komt door de techneuten.
    Men kan wel voor de muziek uitlopen maar je moet de muziek blijven horen.

  • L.A. Verburg

    De techniek en ontwikkeling staat niet stil. Alleen vraag ik me af hoe één man in een commandocentrum (dus zonder "feeling" met de schepen) in zijn ééntje vijf schepen kan bedienen en dan dus ook op eventuele calamiteiten en onverwachte gebeurtenissen, die regelmatig voorkomen, kan reageren of anticiperen. Als er nu iets gebeurt met een schip terwijl er, ook al is het maar voor een zeer korte tijd, niemand in de stuurhut is is zowiezo de desbetreffende schipper schuldig.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.