Shell neemt eerste dual-fuel binnenvaarttanker in gebruik

Shell Trading Rotterdam heeft de eerste van vijftien dual-fuel binnenvaarttankers in gebruik genomen. De RPG Stuttgart gaat voornamelijk op LNG (Liquefied Natural Gas of vloeibaar aardgas) varen.

Shell neemt eerste dual-fuel binnenvaarttanker in gebruik

Shell sloot in december 2015 een tijdcharterovereenkomst met Plouvier Transport voor de vijftien tankers, waarvan de casco’s gebouwd worden door VEKA Shipbuilding op de eigen werf Centromost in Plock (Polen), de afbouw heeft plaats in Werkendam. De schepen worden ingezet voor de toenemende activiteiten van Shell in de handel en het vervoer van geraffineerde olieproducten in Noord-West Europa. Ze bunkeren LNG in Rotterdam en op locaties langs de Rijn.
De 2653 ton metende RPG Stuttgart vaart onder Zwitserse vlag. De innovatieve 110 bij 11,45 meter grote binnenvaartschepen zijn ontworpen voor verbeterde prestaties op het gebied van veiligheid en milieu, en voor een optimaal laadvermogen. De door de Wärtsilä geleverde hoofdmotoren draaien voor 95-98% op LNG en voor een klein deel op diesel ten behoeve van de ontsteking. Naar verwachting worden alle vijftien schepen voor medio 2019 geleverd.
Shell is wereldwijd de grootste producent van LNG, met in 2020 een doelstelling van een miljoen vaten olie-equivalent. (DvdM)

 

Shell neemt eerste dual-fuel binnenvaarttanker in gebruik | Schuttevaer.nl

Shell neemt eerste dual-fuel binnenvaarttanker in gebruik

Shell Trading Rotterdam heeft de eerste van vijftien dual-fuel binnenvaarttankers in gebruik genomen. De RPG Stuttgart gaat voornamelijk op LNG (Liquefied Natural Gas of vloeibaar aardgas) varen.

Shell neemt eerste dual-fuel binnenvaarttanker in gebruik

Shell sloot in december 2015 een tijdcharterovereenkomst met Plouvier Transport voor de vijftien tankers, waarvan de casco’s gebouwd worden door VEKA Shipbuilding op de eigen werf Centromost in Plock (Polen), de afbouw heeft plaats in Werkendam. De schepen worden ingezet voor de toenemende activiteiten van Shell in de handel en het vervoer van geraffineerde olieproducten in Noord-West Europa. Ze bunkeren LNG in Rotterdam en op locaties langs de Rijn.
De 2653 ton metende RPG Stuttgart vaart onder Zwitserse vlag. De innovatieve 110 bij 11,45 meter grote binnenvaartschepen zijn ontworpen voor verbeterde prestaties op het gebied van veiligheid en milieu, en voor een optimaal laadvermogen. De door de Wärtsilä geleverde hoofdmotoren draaien voor 95-98% op LNG en voor een klein deel op diesel ten behoeve van de ontsteking. Naar verwachting worden alle vijftien schepen voor medio 2019 geleverd.
Shell is wereldwijd de grootste producent van LNG, met in 2020 een doelstelling van een miljoen vaten olie-equivalent. (DvdM)