Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Holland Shipyards bouwt hybride IJ-pont GVB

HARDINXVELD-GIESSENDAM

Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessemdam gaat een nieuw hybride veerpont bouwen voor het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) in Amsterdam. Het veer gaat varen op het IJ en moet in de loop van dit jaar in de vaart komen.

Het nieuwe IJ-veer krijgt hetzelfde uiterlijk als de huidige IJ-veren, maar wordt iets langer. De huidige veren zijn 28,60 meter lang, het door de design-afdeling van Holland Shipyards ontworpen veer wordt met 33,60 meter vijf meter langer. Het veer wordt negen meter breed, krijgt een diepgang van 1,66 meter en kan 410 personen vervoeren.

Voor de voortstuwing krijgt het veer twee elektrisch aangedreven azimuth roerpropellers van ZF van 250 kW elk. Zij zorgen voor een maximum snelheid van 19 kilometer per uur. Dieselgeneratoren van John Deere van elk 133 kW leveren de stroom voor de roerpropellers en accu's. ‘Het is de bedoeling dat de generatoren tijdens licht bedrijf de accu's laden', vertelt Marco Hoogendoorn van Holland Shipyards. ‘Tijdens het overvaren nemen de accu's de piek op die normaal gesproken met extra generatorvermogen moet worden opgevangen.'
Om zo min mogelijk schadelijke gassen uit te stoten, krijgt het veer een nabehandelingsysteem voor de uitlaatgassen. Hoeveel geld met de bouw van het veer is gemoeid, wil Holland Shipyards niet zeggen. (EvH)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook