Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Vlaggenschip Karel Doorman lang uit de vaart

DEN HELDER

Het gloednieuwe amfibisch transportschip Zr.Ms. Karel Doorman A 833 gaat waarschijnlijk voor acht maanden uit de vaart. Reden is een defect aan één van de twee elektrische hoofdmotoren van het vlaggenschip van de Koninklijke Marine.

1 / 1
Zr.Ms. Karel Doorman op het Marsdiep op weg naar thuisbasis Den Helder. (Foto: PAS Publicaties)

Zr.Ms. Karel Doorman op het Marsdiep op weg naar thuisbasis Den Helder. (Foto: PAS Publicaties)

Het was defensieminister Jeanine Hennis-Plasschaert zelf die in een brief aan de Tweede Kamer meldde dat de Karel Doorman, in vaktermen een Joint-logistic Support Ship (JSS), tijdens een vaartrip op 10 maart jongstleden schade had opgelopen aan één van haar twee elektrische hoofdmotoren en hierdoor had moeten terugkeren naar de thuisbasis in Den Helder. Daar kwam het 205 meter lange marineschip op 18 maart aan.

Onderzoek toonde vervolgens aan dat er inwendig iets defect was geraakt in de elektromotor die één van de schroefassen aandrijft. Dit eerste onderzoek was uitgevoerd in samenwerking met de fabrikant en een onafhankelijk classificatiebureau. Volgens de defensieminister moet de motor worden vervangen, waardoor de Karel Doorman zeker zo'n acht maanden buiten bedrijf zal zijn.

De Koninklijke Marine beroept zich, ter compensatie voor de berokkende schade, op de garantie die nog op het vaartuig zit. Er komt nog een vervolgonderzoek, waarbij de fabrikant van de elektromotor, de leverancier van het schip, een classificatiebureau, Commando Zeestrijdkrachten Nederland (CZN) en de Defensie Materieel Organisatie (DMO) zijn betrokken.

Voortstuwingsinstallatie
Het vlaggenschip van de Koninklijke Marine is vanaf april 2015 operationeel. De bouwer is Damen Schelde Naval Shipbuilding uit Vlissingen. De voorstuwingsinstallatie is geleverd door General Electric en bestaat uit vijf Rolls Royce Bergen dieselgeneratoren die via vier converters twee 8.900 kW elektromotoren aansturen. Deze motoren drijven elk op hun beurt weer elk een schroefas aan. Met deze twee motoren kan het marineschip een snelheid halen van 18 knopen.

Volgens Damen-woordvoerder Jan-Hein Reeringh bestaat dit type voortstuwing uit bewezen technologie en wordt er nu bekeken of het vaartuig echt acht maanden uit de vaart moet om de hoofdmotor te vervangen. Mogelijk kan ook op één motor worden gevaren. Het voorval toont wel aan dat de Koninklijke Marine maar met slechts één schip van dit type in haar vloot heel kwetsbaar is. Plan was om de Karel Doorman samen met de Duitse marine in te zetten. (PAS)

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • M Smitsman

    BELACHELIJK!!! Neerlands hoop in bange dagen.

Lees ook