Veka bouwt 15 dual-fuel binnenvaarttankers Shell

Shell Trading Rotterdam heeft voor 15 nieuwe dual-fuel binnenvaarttankers een charterovereenkomst gesloten met Plouvier Transport in Antwerpen en dochter Intertrans Tankschiffahrt in Birsfelden. De schepen gaan varen op Liquefied Natural Gas (LNG). Shell gaat ze inzetten in de ARA-regio en op de Rijn. Veka Shipbuilding bouwt de casco’s op de eigen werf Centromost in Plock (Polen), de afbouw heeft plaats in Werkendam.

Vijftien nieuwe dual-fuel tankers voor Shell
  • Shell en VT ontkennen geruchten over nog meer nieuwbouw
  • ‘Niemand zit te wachten op enige toevoeging aan de markt’

Door Erik van Huizen en Dirk van der Meulen
In de tankvaartmarkt is het nieuws, dat al maandenlang rondzong, met gemengde gevoelens ontvangen. ‘Niemand zit te wachten op enige toevoeging aan de markt’, aldus een tankereigenaar. De sector heeft topmaanden achter de rug, maar dat was zeker niet vanwege capaciteitsgebrek. De maandenlange laagwatersituatie en een Zwitserse raffinaderij die eruit lag deden de tankvrachten op de Rijn sterk stijgen.

‘Wij hebben tegenargumenten aangedragen, maar het is uiteindelijk de eigen beslissing van Shell’, reageert directeur Hester Duursema van Koninklijke BLN-Schuttevaer teleurgesteld. Zij wijst erop dat de business case voor het varen op LNG, zeker bij de huidige lage gasolieprijzen, nog niet goed is. Met de bouw van LNG-tankers creëert Shell volgens Duursema ‘een eigen afzetmarkt met weinig oog voor de marktomstandigheden’. Dat doet de reputatie van de oliemaatschappij in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen geen goed, meent de directeur van BLN-Schuttevaer.

Vrees voor 40

Eerder vorig jaar was er nog sprake van de bouw van 40 nieuwe LNG aangedreven binnenvaarttankers. BLN-Schuttevaer noemde het in april onwenselijk dat daar Europees subsidiegeld voor zou worden gebruikt. De branchevereniging is groot voorstander van vergroening en innovatie in de binnenvaart, maar maakt zich ‘zeer veel zorgen’ over deze nieuwe capaciteit.
Via de Europese Schippers Organisatie (ESO) werd de kwestie bij de Europese Commissie aanhangig gemaakt, waarbij de ESO sprak van ‘bepaalde perverse effecten’ door ‘bepaalde initiatieven’, zonder daarbij de naam van Shell te noemen. De Europese Binnenvaart Unie (EBU) maakte op haar beurt bezwaren tegen de kritiek van BLN en ESO. Ook EBU noemde het toevoegen van capaciteit niet wenselijk. ‘Maar onze sector opereert in een open markt. Het marktmechanisme bepaalt wie wel en niet mag toetreden tot de markt of nieuwe schepen mag bouwen.’ De Europese Commissie stelt zich op het standpunt dat vergroening wordt gestimuleerd.

Shell laat desgevraagd niets los over plannen voor nog meer tankers. Ook over bedragen die met de investering zijn gemoeid wil het concern geen uitspraken doen. Directeur Niels Groenewold van tankrederij VT ontkent geruchten in de markt dat ook zijn rederij met Shell in gesprek zou zijn over nog meer LNG-tankers. ‘Ik wou dat het waar was. Maar chapeau voor Plouvier en ik wens ze veel succes, want dit zijn mooie projecten. Overigens moeten we ook niet overdrijven. Die 15 schepen zijn 1,5% van de markt. Maar wij hebben dus geen deal gesloten met Shell.’

Bunkeren op Maasvlakte

De tankers die  Plouvier / Intertrans bij  Veka Shipbuilding voor Shell laat bouwen dienen deels ter vervanging van negen enkelwandige schepen. Ze worden 110 meter lang en krijgen motoren met LNGPac van Wärtsilä. Die draaien voor 95-98% op LNG, aangevuld met een kleine hoeveelheid gasolie ten behoeve van de ontsteking. Deze motoren zijn ook ingebouwd in de Eiger van Danser Group en de Sirocco van Chemgas Barging.

Het Wärtsilä-pakket voor elk schip omvat een zescilinder Wärtsilä 20DF Dual Fuel hoofdmotor, Masson keerkoppeling, een LNGPac-brandstofsysteem (ontwikkeld in nauwe samenwerking met Cryonorm) en een schroef in een HR-straalbuis. De leveringen beginnen in juni 2016. De schepen worden binnen 27 maanden geleverd en in de vaart gebracht.

De verwachting is dat de tankers LNG gaan bunkeren bij de  LNG Break Bulk-terminal op de Maasvlakte. Deze nieuwe infrastructuur voor distributie van LNG aan de transportsector wordt momenteel ontwikkeld door Gate terminal (Gas Access to Europe) in Rotterdam.

‘Grote sprong’

Vice-president Shell Shipping & Maritime dr. Grahaeme Henderson spreekt van een grote sprong voorwaarts als het gaat om veiligheid en efficiëntie van de binnenvaartvloot van Shell. ‘Door deze vernieuwende schepen te charteren van eigenaren die onze visie delen, stimuleren we innovatie in de binnenvaartsector. Wij zijn trots op onze leidende rol in de ontwikkeling van LNG als een schonere scheepvaartbrandstof.’

‘Deze investering onderstreept dat Shell er vertrouwen in heeft dat LNG een groter onderdeel gaat vormen van de wereldwijde brandstofmix in de transportsector’, meldt president-directeur Dick Benschop van Shell Nederland. ‘Shell ondersteunt de ontwikkeling van een nieuwe Europese maritieme sector die gebaseerd is op LNG voor binnenvaart- en kustschepen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Veka bouwt 15 dual-fuel binnenvaarttankers Shell | Schuttevaer.nl

Veka bouwt 15 dual-fuel binnenvaarttankers Shell

Shell Trading Rotterdam heeft voor 15 nieuwe dual-fuel binnenvaarttankers een charterovereenkomst gesloten met Plouvier Transport in Antwerpen en dochter Intertrans Tankschiffahrt in Birsfelden. De schepen gaan varen op Liquefied Natural Gas (LNG). Shell gaat ze inzetten in de ARA-regio en op de Rijn. Veka Shipbuilding bouwt de casco’s op de eigen werf Centromost in Plock (Polen), de afbouw heeft plaats in Werkendam.

Vijftien nieuwe dual-fuel tankers voor Shell

Shell en VT ontkennen geruchten over nog meer nieuwbouw

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer