Gebr. Kooiman maakt mts Almira weer recht

Scheepswerf Gebr. Kooiman te Zwijndrecht heeft opdracht gekregen het binnenvaarttankschip Almira te repareren. De Almira kwam in het nieuws nadat het schip op de Westerschelde in aanvaring kwam met het Noorse zeeschip Marilee. De Marilee heeft daarbij de Almira midscheeps geraakt ter hoogte van het manifold.

Gebr. Kooiman maakt mts Almira weer recht

Het middenschip is zwaar ontzet en de ladingtanks zijn opengescheurd. Hierdoor kwam styreen vrij, wat op grote schaal tot stankoverlast heeft geleid. Vanwege de grote omvang van de schade is hiervoor een tender uitgeschreven. Scheepswerf Gebr. Kooiman heeft deze tender gewonnen.

Het schip, een 110×11.40 chemicaliëntanker type C zal bij Scheepswerf Gebr. Kooiman op de helling in delen gesneden worden. Het beschadigde middenschip wordt over een lengte van circa 27 meter verwijderd. In samenwerking met het eigen ontwerpbureau wordt een nieuw middenschip getekend en op locatie in elkaar gezet. Tevens zal het leidingwerk worden vernieuwd met gebruikmaking van onbeschadigde delen. Na reparatie zal de Almira volgens Kooiman weer een ‘presentabel, recht schip’ worden.

Vrijdag 13 februari ging het ’s avonds nog mis op de helling, doordat een kleine hoeveelheid van het uiterst brandbare styreen in het water van de Swinhaven terechtkwam en vlam vatte. Bij de korte maar hevige brand kwam veel rook vrij. De brand kon snel worden geblust door het personeel. De brandweer had groot alarm gegeven, maar de meeste brandweerauto’s konden na aankomst direct weer terug naar de kazerne. (DvdM)

 

Gebr. Kooiman maakt mts Almira weer recht | Schuttevaer.nl

Gebr. Kooiman maakt mts Almira weer recht

Scheepswerf Gebr. Kooiman te Zwijndrecht heeft opdracht gekregen het binnenvaarttankschip Almira te repareren. De Almira kwam in het nieuws nadat het schip op de Westerschelde in aanvaring kwam met het Noorse zeeschip Marilee. De Marilee heeft daarbij de Almira midscheeps geraakt ter hoogte van het manifold.

Gebr. Kooiman maakt mts Almira weer recht

Het middenschip is zwaar ontzet en de ladingtanks zijn opengescheurd. Hierdoor kwam styreen vrij, wat op grote schaal tot stankoverlast heeft geleid. Vanwege de grote omvang van de schade is hiervoor een tender uitgeschreven. Scheepswerf Gebr. Kooiman heeft deze tender gewonnen.

Het schip, een 110×11.40 chemicaliëntanker type C zal bij Scheepswerf Gebr. Kooiman op de helling in delen gesneden worden. Het beschadigde middenschip wordt over een lengte van circa 27 meter verwijderd. In samenwerking met het eigen ontwerpbureau wordt een nieuw middenschip getekend en op locatie in elkaar gezet. Tevens zal het leidingwerk worden vernieuwd met gebruikmaking van onbeschadigde delen. Na reparatie zal de Almira volgens Kooiman weer een ‘presentabel, recht schip’ worden.

Vrijdag 13 februari ging het ’s avonds nog mis op de helling, doordat een kleine hoeveelheid van het uiterst brandbare styreen in het water van de Swinhaven terechtkwam en vlam vatte. Bij de korte maar hevige brand kwam veel rook vrij. De brand kon snel worden geblust door het personeel. De brandweer had groot alarm gegeven, maar de meeste brandweerauto’s konden na aankomst direct weer terug naar de kazerne. (DvdM)