Scheepsbouw uit recessie

De Nederlandse scheepsbouwsector is uit de recessie. In 2013 groeide de omzet met 5% van 6,1 naar 6,4 miljard. De orderintake van zeeschepen verdubbelde ruimschoots, van 61 naar 136, wat tot positieve verwachtingen voor 2014 leidt.

Scheepsbouw uit recessie
  • Orderportefeuille groeit naar 3,3 miljard euro
  • Jachtbouw bloeit, bouw binnenvaart valt stil

Door Hans Heynen
‘Het is voor het eerst sinds 2008 dat de omzet stijgt’, stelde voorzitter Sjef van Dooremalen van het 8 mei in Netherlands Maritime Technology omgedoopte Scheepsbouw Nederland. De naamsverandering werd officieel op de die dag bij Damen Shipyards in Gorinchem gehouden openbare vergadering van de maritieme branchevereniging.

‘In 2013 is voor 2,3 miljard aan orders voor zeeschepen binnengehaald, het beste resultaat sinds 2008′, aldus Van Dooremalen. ‘In totaal bevat de orderportefeuille nu 143 schepen, met een waarde van 3,3 miljard.’ Het gaat voornamelijk om gecompliceerde speciale schepen. ‘Het aandeel shortsea-schepen in de portefeuille slinkt’, aldus Van Dooremalen.

Megajachten

De grote jachtbouw bloeit intussen als nooit te voren. ‘In 2013 werden 23 superjachten opgeleverd met een waarde van 800 miljoen euro. Er werden 36 nieuwe orders geboekt met een waarde van 1,4 miljard, tegen 14 met een waarde van 589 miljoen in 2012. Nederland is de grootste speler op dit gebied en diverse werven breiden hun capaciteit uit.’

Kleine scheepsbouw

Werven boekten vorig jaar 18 orders voor de bouw van rivierpassagiersschepen, tegen 6 in 2012. Daarnaast werden 41 contracten (tegen 39 in 2012) getekend voor de bouw of afbouw van andere binnenvaartschepen, voornamelijk tankers. De afbouw van droge-ladingschepen voor de binnenvaart is volledig tot stilstand gekomen.

In totaal zijn vorig jaar 114 kleine schepen (binnenvaartschepen en zeeschepen onder 100 ton) opgeleverd, tegen 90 in 2012. Bij de zeeschepen gaat het dan vooral om patrouilleschepen, slepers en kleine werkschepen. De orderportefeuille groeide van 73 naar 84 schepen.

Toeleveranciers

De omzet van de circa 670 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2013 3,42 miljard euro, tegen 3,37 miljard een jaar eerder. Verwachting is dat de omzet in 2014 stijgt. Van Dooremalen wees er op dat Europese toeleveranciers wereldwijd een veel sterkere positie innemen dan de Europese scheepsbouw als geheel. Het Europese aandeel in systemen en onderdelen voor schepen ligt volgens recent onderzoek op 41,5%. ‘En dan hebben we het alleen over in Europa geproduceerde onderdelen en systemen. Onderdelen en systemen die Europese bedrijven buiten Europa produceren zitten daar nog niet bij.’

Met dat laatste raakte Van Dooremalen een gevoelige snaar. Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren delen van hun productie naar landen buiten Europa verplaatst. Die verschuiving gaat sommige landen echter niet ver genoeg. Steeds meer landen, zoals China en Brazilië, voeren een ‘local content policy’. Deze protectionistische politiek dwingt bedrijven om producten die zij leveren aan schepen die in deze landen worden gebouwd, ook in die landen te produceren. De Europese Unie heeft hier geen passend antwoord op.

Reparatie en onderhoud

De omzet in de reparatie-, ombouw- en onderhoudssector bedroeg vorig jaar 515 miljoen euro, tegen 551 miljoen in 2012. Het ging voor het merendeel om grote offshore-gerelateerde projecten met grote verbouwingen van schepen. Het reguliere reparatiewerk zit door de lage vrachttarieven nog steeds in een dal.

Voor 2014 rekent de sector op groei. Verwachting is dat veel zeeschepen een scrubber willen plaatsen, zodat ze, wanneer in 2015 op de Baltische- en de Noordzee strenge zwavelemissie-eisen gaan gelden, op goedkope stookolie kunnen blijven varen.

Introductiefilm Netherlands Maritime Technology

 

Scheepsbouw uit recessie | Schuttevaer.nl

Scheepsbouw uit recessie

De Nederlandse scheepsbouwsector is uit de recessie. In 2013 groeide de omzet met 5% van 6,1 naar 6,4 miljard. De orderintake van zeeschepen verdubbelde ruimschoots, van 61 naar 136, wat tot positieve verwachtingen voor 2014 leidt.

Scheepsbouw uit recessie
  • Orderportefeuille groeit naar 3,3 miljard euro
  • Jachtbouw bloeit, bouw binnenvaart valt stil

Door Hans Heynen
‘Het is voor het eerst sinds 2008 dat de omzet stijgt’, stelde voorzitter Sjef van Dooremalen van het 8 mei in Netherlands Maritime Technology omgedoopte Scheepsbouw Nederland. De naamsverandering werd officieel op de die dag bij Damen Shipyards in Gorinchem gehouden openbare vergadering van de maritieme branchevereniging.

‘In 2013 is voor 2,3 miljard aan orders voor zeeschepen binnengehaald, het beste resultaat sinds 2008′, aldus Van Dooremalen. ‘In totaal bevat de orderportefeuille nu 143 schepen, met een waarde van 3,3 miljard.’ Het gaat voornamelijk om gecompliceerde speciale schepen. ‘Het aandeel shortsea-schepen in de portefeuille slinkt’, aldus Van Dooremalen.

Megajachten

De grote jachtbouw bloeit intussen als nooit te voren. ‘In 2013 werden 23 superjachten opgeleverd met een waarde van 800 miljoen euro. Er werden 36 nieuwe orders geboekt met een waarde van 1,4 miljard, tegen 14 met een waarde van 589 miljoen in 2012. Nederland is de grootste speler op dit gebied en diverse werven breiden hun capaciteit uit.’

Kleine scheepsbouw

Werven boekten vorig jaar 18 orders voor de bouw van rivierpassagiersschepen, tegen 6 in 2012. Daarnaast werden 41 contracten (tegen 39 in 2012) getekend voor de bouw of afbouw van andere binnenvaartschepen, voornamelijk tankers. De afbouw van droge-ladingschepen voor de binnenvaart is volledig tot stilstand gekomen.

In totaal zijn vorig jaar 114 kleine schepen (binnenvaartschepen en zeeschepen onder 100 ton) opgeleverd, tegen 90 in 2012. Bij de zeeschepen gaat het dan vooral om patrouilleschepen, slepers en kleine werkschepen. De orderportefeuille groeide van 73 naar 84 schepen.

Toeleveranciers

De omzet van de circa 670 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2013 3,42 miljard euro, tegen 3,37 miljard een jaar eerder. Verwachting is dat de omzet in 2014 stijgt. Van Dooremalen wees er op dat Europese toeleveranciers wereldwijd een veel sterkere positie innemen dan de Europese scheepsbouw als geheel. Het Europese aandeel in systemen en onderdelen voor schepen ligt volgens recent onderzoek op 41,5%. ‘En dan hebben we het alleen over in Europa geproduceerde onderdelen en systemen. Onderdelen en systemen die Europese bedrijven buiten Europa produceren zitten daar nog niet bij.’

Met dat laatste raakte Van Dooremalen een gevoelige snaar. Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren delen van hun productie naar landen buiten Europa verplaatst. Die verschuiving gaat sommige landen echter niet ver genoeg. Steeds meer landen, zoals China en Brazilië, voeren een ‘local content policy’. Deze protectionistische politiek dwingt bedrijven om producten die zij leveren aan schepen die in deze landen worden gebouwd, ook in die landen te produceren. De Europese Unie heeft hier geen passend antwoord op.

Reparatie en onderhoud

De omzet in de reparatie-, ombouw- en onderhoudssector bedroeg vorig jaar 515 miljoen euro, tegen 551 miljoen in 2012. Het ging voor het merendeel om grote offshore-gerelateerde projecten met grote verbouwingen van schepen. Het reguliere reparatiewerk zit door de lage vrachttarieven nog steeds in een dal.

Voor 2014 rekent de sector op groei. Verwachting is dat veel zeeschepen een scrubber willen plaatsen, zodat ze, wanneer in 2015 op de Baltische- en de Noordzee strenge zwavelemissie-eisen gaan gelden, op goedkope stookolie kunnen blijven varen.

Introductiefilm Netherlands Maritime Technology