Groningen Shipyard levert ene tanker na de andere

Groningen Shipyard in Waterhuizen heeft midden september de chemicaliëntanker Steffi opgeleverd aan een Duitse investeringsgroep. De werf heeft het druk met de afbouw van tankers. ‘De laatste 2,5 jaar hadden we het enorm druk, vorig jaar hebben we 13 schepen opgeleverd, waarvan we alle casco’s zelf hebben gebouwd. De Steffi is dit jaar het vijfde schip en over 2,5 week staat de volgende gepland. In totaal laten we dit jaar zeven schepen te water, waaronder twee grote kustvaarders’, zegt bedrijfsleider nieuwbouw Hilbrand Guikema.

steffi

De crisis en concurrentie met de cascobouw uit Oost-Europa zorgen er wel voor dat klanten meer eisen stellen. ‘De economische crisis heeft ook hier zijn impact. Alles moet tegen bodemprijzen worden gebouwd. Gelukkig zitten onze twee directeuren goed in de binnenvaartwereld van Duitsland, ze hebben zo’n goede kennissenkring, dat we onze tankers goed aan de man kunnen brengen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • jack
    je hebt helemaal gelijk.
    enkel als je morgen een nieuwbouwtanker wilt hebben met 0%
    eigenvermogen is dat te regelen.
    en die Mercedes krijg je er gewoon bij.
    daar moet je je niet blind op kijken.

    1000 liter gasolie kost 630 Euro.
    een Mercedes kost 1000 Euro per maand.
    dus reken zelf maar uit hoeveel restlading je over moet houden zodat die mercedes voor niets is. 😉

    Geplaatst door: henk op
  • @Ernst, Harry,Bobby,john en de andere,
    Zo zie je maar wie reeds in Nederland de fles is opgegaan?
    Natuurlijk gaan sommigen hun hachje proberen te verdedigen.
    Trouwens John 20% is eigen vermogen is snel in het leven geroepen mits een beetje rommelen met getallen!
    Ik weet exact hoe het er in dit wereltje aan toe gaat.Dit heeft niks met enkelwandig, dubbelwandig, of kolenschepen te maken maar met 100% gezond ondernemingsschap te maken. Ik kan hier uit de reacties echter wel uitmaken wie de echte financiele gezonde ondernemers zijn.
    Stop AUB met jullie groter te verkopen dan je bent.
    P.S. Ik ben zelf neutraal en niet actief in de binnenvaart maar kan aan jullie reacties lezen dat er mensen zijn die hun vel proberen te beschermen!

    Geplaatst door: Jans.st op
  • @harry dus alle de schepen met marktheidefeld op de kont kunnen tot 2016 varen en met gasolie tot 2019… is volgens mij al lang bekendt zo wordt er al jaren over gesproken en staat zelfs in het adn, maar er zijn ook nog enkelwandige met een anderen thuishaven.
    En dan zeggen dat die schepen de markt naar de kloten helpen.
    Nee vindt ik niet De overcapiteit wordt door ons zelf gecreerd mensen verkochten hun enkelwandig schip en kochten een nieuwe dubbelwandige, maar dat heet handel en dat ieder zijn goed recht anders zou je geen ondernemer zijn.
    Maar dat begrijpt u wel.
    Zo gaat dat nu nog mischien dat 10% gesloopt wordt 10% verkocht wordt naar verwegistan en de rest wordt omgebouwd tot dubbelwandig of gaat tot 2019 varen als enkelwandig.
    Zo simpel is de handel en zal niet veranderen.
    En Ernst je spreekt jezelf tegen met je verhaal eerst roep je ze spelen met de cijfers en daarna maar als de bank het niet goed vindt leggen ze je aan de ketting.Ik geloof niet dat een bank gek is en als jij met een bereking komt dat ze die het niet gaan vergelijken met een ander gelijksoortig schip die ze in hun hypotheekbestand hebben.Daar sla je de plank aardig mis.Maar goed ik geloof ook dat er vroeger met de cijfers is geknoeid. Maar goed als ondernemer heb je handelskennis bedrijfseconomie en bedrijfsreken gehad en kun je bijna op de cent uitreken wat je een schip gaat kosten en een beetje geluk moet je hebben,

    Geplaatst door: marco op
  • Haat en nijd is alles waar het weer om draait !
    Ik zeg maar zo als ik de mogelijkheid zou hebben om zonder 1 cent te kunnen beginnenzou ik het meteen doen.
    ook een nieuwbouw is haalbaar en goed op te brengen als je normaal doet en niet meteen met flappen loopt te zwaaien een dikke vette auto op de roef erbij willen hebben en dat soort dingen.Er zijn mensen die vergeten dat je dan keihard moet werken voor je centjes en dat ze niet vanzelf aangewaaid komen zonder hier maar ook iets voor te hoeven doen.
    Ik begrijp niet waar die haat en nijd vandaan komt onderling, vroeger was de scheepvaart nog gezellig iedereen maakte zowat een praatje met elkaar.tegenwoordig kijken ze je met de nek niet meer aan.
    Wordt toch eens allemaal wakker en maak er wat van inplaats van elkaar af te lopen zeiken op elke vlak omdat de een iets meer heeft dan de ander…bahhhh.

    Nou mensen of je nu een enkelwandige hebt of een dubbelwandige of kolen vervoerd mij maakt het niks uit en zijn we allemaal gelijk…we hebben allemaal dezelfde kleur bloed door onze aderen stromen.

    Geplaatst door: jack op
  • Hallo Ernst bobby en de rest.
    ik vind het niet netjes wat je schrijft.
    In Duitsland een Rabobank vinden, veel geluk.
    uitstel van aflossing. vergeet het maar.
    Christian Hochbein, is een eerlijk mens die gewoon zijn geld wil verdienen, dingen doen die niet eerlijk zijn. wurgcontracten, dan moet je hem niet bellen.

    De eerste de beste zonder 1 cent. we zitten niet in nederland 😉
    had ik maar een schip gekocht zonder 1 cent, dat was veel verstandiger geweest.
    want wat is 20% eigengeld op een nieuwbouw.
    voor die 20% moet een normaal iemand een leven lang werken.
    en bij een crisis is het in 1 jaar verdampt.

    maar ja ik ben niet onafhankelijk omdat hij een zeer goede vriend van mij is.
    en zelfs als zou ik met mijn dubbelwandig schip failliet gaan, dan nog is dat niet zijn schuld.
    Trouwens ik vind dat je Meneer Gausch ook niet mag vergeten,
    hij is tenslotte ook een goede vriend van me,
    en mijn trouwgetuige,
    ik ben blij dat deze 2 personen in mijn leven zijn gekomen, het heeft het aanzienlijk verrijkt.
    en dan heb ik het niet over geld.

    maar een bakker verkoopt wel brood,
    en een autohandelaar auto’s
    misschien vervoer jij wel kolen, is ook niet goed voor het milieu.

    En Harry, de markt word niet verziekt door dubbelwandige, mijn schip is maar 20 keer zo duur als een enkelwandige, dus ik kan nooit van enkelwandig winnen.
    als enkelwandige beseft dat ze het schip in 3 tot 5 jaar moeten afschrijven, dan komt de kostprijs bijna op hetzelfde.
    er is niets mis met enkelwandige schepen,
    maar er was ook niets mis met de zeilboot, trekpaard. stoomtrein.etc etc.
    stilstand is achteruitgang.
    vergelijking dubbelwandig cq enkelwandig is ook niet terecht.
    er zijn nog honderden andere eisen aan nieuwbouwschepen waar enkelwandige eeuwige uitstel voor hebben.
    enkel het onderhoud van die nieuwe eisen kost me al een paar duizend euro per maand.

    Geplaatst door: John van Maren op
  • Fijne mensen met goed denk vermogen, heb ze ontmoet in China [wuxi] lekker met ze gegeten en gedachten gewisseld, vroeger waren het de boeren die klaagden tegenwoordig zijn het de binnenvaart schipers.

    Geplaatst door: Paul op
  • Markheidenfeld is al een beetje achterhaald,in Smachtenhage en Dessau is de binnenvaart ook al verbrabd nu is Hanover aan de beurt en zo gaat hij verder samen met een goede vriend boekhouder uit Haren-Ems.

    Geplaatst door: Ernst op
  • Marktheidefeld op de kont en varen maar,men kan tot 1 januari 2016 varen met benzinecomponenten en tot 1 januari 2019 met gasolie e.d.Nee lekker nu de markt al naar de verdommenis helpen.Hier zitten we echt op te wachten,een GROOTTE schande is het om nog meer capaciteit toe te voegen.

    Geplaatst door: harry op
  • Hochbein heeft de kip met gouden eieren ook zien lopen en smeerd de eerste beste avonturier zonder één cent eigen vermogen een schip aan zijn broek!
    De zaak is om in Duisland RABObank toestanden te creeren, subsidies, wat rommelen met taxatiecijfers en een duistere bankrelatie opbouwen.
    Let wel op want dit werkt enkel zolang tot de lijken uit de kast vallen, daarna moet weer een of andere onwetend landesbankje gezocht worden waar men niet te veel afweet van binnenvaart en de wereld van Hochbein draaide verder!
    Een ding moet gezegt worden, in Duitsland legt men failliete schepen aan de ketting, in Nederland laat men ze gewoon verder de markt kapot maken!
    Ernst

    Geplaatst door: Ernst op

Reageer

Groningen Shipyard levert ene tanker na de andere | Schuttevaer.nl

Groningen Shipyard levert ene tanker na de andere

Groningen Shipyard in Waterhuizen heeft midden september de chemicaliëntanker Steffi opgeleverd aan een Duitse investeringsgroep. De werf heeft het druk met de afbouw van tankers. ‘De laatste 2,5 jaar hadden we het enorm druk, vorig jaar hebben we 13 schepen opgeleverd, waarvan we alle casco’s zelf hebben gebouwd. De Steffi is dit jaar het vijfde schip en over 2,5 week staat de volgende gepland. In totaal laten we dit jaar zeven schepen te water, waaronder twee grote kustvaarders’, zegt bedrijfsleider nieuwbouw Hilbrand Guikema.

steffi

De crisis en concurrentie met de cascobouw uit Oost-Europa zorgen er wel voor dat klanten meer eisen stellen. ‘De economische crisis heeft ook hier zijn impact. Alles moet tegen bodemprijzen worden gebouwd. Gelukkig zitten onze twee directeuren goed in de binnenvaartwereld van Duitsland, ze hebben zo’n goede kennissenkring, dat we onze tankers goed aan de man kunnen brengen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • jack
    je hebt helemaal gelijk.
    enkel als je morgen een nieuwbouwtanker wilt hebben met 0%
    eigenvermogen is dat te regelen.
    en die Mercedes krijg je er gewoon bij.
    daar moet je je niet blind op kijken.

    1000 liter gasolie kost 630 Euro.
    een Mercedes kost 1000 Euro per maand.
    dus reken zelf maar uit hoeveel restlading je over moet houden zodat die mercedes voor niets is. 😉

    Geplaatst door: henk op
  • @Ernst, Harry,Bobby,john en de andere,
    Zo zie je maar wie reeds in Nederland de fles is opgegaan?
    Natuurlijk gaan sommigen hun hachje proberen te verdedigen.
    Trouwens John 20% is eigen vermogen is snel in het leven geroepen mits een beetje rommelen met getallen!
    Ik weet exact hoe het er in dit wereltje aan toe gaat.Dit heeft niks met enkelwandig, dubbelwandig, of kolenschepen te maken maar met 100% gezond ondernemingsschap te maken. Ik kan hier uit de reacties echter wel uitmaken wie de echte financiele gezonde ondernemers zijn.
    Stop AUB met jullie groter te verkopen dan je bent.
    P.S. Ik ben zelf neutraal en niet actief in de binnenvaart maar kan aan jullie reacties lezen dat er mensen zijn die hun vel proberen te beschermen!

    Geplaatst door: Jans.st op
  • @harry dus alle de schepen met marktheidefeld op de kont kunnen tot 2016 varen en met gasolie tot 2019… is volgens mij al lang bekendt zo wordt er al jaren over gesproken en staat zelfs in het adn, maar er zijn ook nog enkelwandige met een anderen thuishaven.
    En dan zeggen dat die schepen de markt naar de kloten helpen.
    Nee vindt ik niet De overcapiteit wordt door ons zelf gecreerd mensen verkochten hun enkelwandig schip en kochten een nieuwe dubbelwandige, maar dat heet handel en dat ieder zijn goed recht anders zou je geen ondernemer zijn.
    Maar dat begrijpt u wel.
    Zo gaat dat nu nog mischien dat 10% gesloopt wordt 10% verkocht wordt naar verwegistan en de rest wordt omgebouwd tot dubbelwandig of gaat tot 2019 varen als enkelwandig.
    Zo simpel is de handel en zal niet veranderen.
    En Ernst je spreekt jezelf tegen met je verhaal eerst roep je ze spelen met de cijfers en daarna maar als de bank het niet goed vindt leggen ze je aan de ketting.Ik geloof niet dat een bank gek is en als jij met een bereking komt dat ze die het niet gaan vergelijken met een ander gelijksoortig schip die ze in hun hypotheekbestand hebben.Daar sla je de plank aardig mis.Maar goed ik geloof ook dat er vroeger met de cijfers is geknoeid. Maar goed als ondernemer heb je handelskennis bedrijfseconomie en bedrijfsreken gehad en kun je bijna op de cent uitreken wat je een schip gaat kosten en een beetje geluk moet je hebben,

    Geplaatst door: marco op
  • Haat en nijd is alles waar het weer om draait !
    Ik zeg maar zo als ik de mogelijkheid zou hebben om zonder 1 cent te kunnen beginnenzou ik het meteen doen.
    ook een nieuwbouw is haalbaar en goed op te brengen als je normaal doet en niet meteen met flappen loopt te zwaaien een dikke vette auto op de roef erbij willen hebben en dat soort dingen.Er zijn mensen die vergeten dat je dan keihard moet werken voor je centjes en dat ze niet vanzelf aangewaaid komen zonder hier maar ook iets voor te hoeven doen.
    Ik begrijp niet waar die haat en nijd vandaan komt onderling, vroeger was de scheepvaart nog gezellig iedereen maakte zowat een praatje met elkaar.tegenwoordig kijken ze je met de nek niet meer aan.
    Wordt toch eens allemaal wakker en maak er wat van inplaats van elkaar af te lopen zeiken op elke vlak omdat de een iets meer heeft dan de ander…bahhhh.

    Nou mensen of je nu een enkelwandige hebt of een dubbelwandige of kolen vervoerd mij maakt het niks uit en zijn we allemaal gelijk…we hebben allemaal dezelfde kleur bloed door onze aderen stromen.

    Geplaatst door: jack op
  • Hallo Ernst bobby en de rest.
    ik vind het niet netjes wat je schrijft.
    In Duitsland een Rabobank vinden, veel geluk.
    uitstel van aflossing. vergeet het maar.
    Christian Hochbein, is een eerlijk mens die gewoon zijn geld wil verdienen, dingen doen die niet eerlijk zijn. wurgcontracten, dan moet je hem niet bellen.

    De eerste de beste zonder 1 cent. we zitten niet in nederland 😉
    had ik maar een schip gekocht zonder 1 cent, dat was veel verstandiger geweest.
    want wat is 20% eigengeld op een nieuwbouw.
    voor die 20% moet een normaal iemand een leven lang werken.
    en bij een crisis is het in 1 jaar verdampt.

    maar ja ik ben niet onafhankelijk omdat hij een zeer goede vriend van mij is.
    en zelfs als zou ik met mijn dubbelwandig schip failliet gaan, dan nog is dat niet zijn schuld.
    Trouwens ik vind dat je Meneer Gausch ook niet mag vergeten,
    hij is tenslotte ook een goede vriend van me,
    en mijn trouwgetuige,
    ik ben blij dat deze 2 personen in mijn leven zijn gekomen, het heeft het aanzienlijk verrijkt.
    en dan heb ik het niet over geld.

    maar een bakker verkoopt wel brood,
    en een autohandelaar auto’s
    misschien vervoer jij wel kolen, is ook niet goed voor het milieu.

    En Harry, de markt word niet verziekt door dubbelwandige, mijn schip is maar 20 keer zo duur als een enkelwandige, dus ik kan nooit van enkelwandig winnen.
    als enkelwandige beseft dat ze het schip in 3 tot 5 jaar moeten afschrijven, dan komt de kostprijs bijna op hetzelfde.
    er is niets mis met enkelwandige schepen,
    maar er was ook niets mis met de zeilboot, trekpaard. stoomtrein.etc etc.
    stilstand is achteruitgang.
    vergelijking dubbelwandig cq enkelwandig is ook niet terecht.
    er zijn nog honderden andere eisen aan nieuwbouwschepen waar enkelwandige eeuwige uitstel voor hebben.
    enkel het onderhoud van die nieuwe eisen kost me al een paar duizend euro per maand.

    Geplaatst door: John van Maren op
  • Fijne mensen met goed denk vermogen, heb ze ontmoet in China [wuxi] lekker met ze gegeten en gedachten gewisseld, vroeger waren het de boeren die klaagden tegenwoordig zijn het de binnenvaart schipers.

    Geplaatst door: Paul op
  • Markheidenfeld is al een beetje achterhaald,in Smachtenhage en Dessau is de binnenvaart ook al verbrabd nu is Hanover aan de beurt en zo gaat hij verder samen met een goede vriend boekhouder uit Haren-Ems.

    Geplaatst door: Ernst op
  • Marktheidefeld op de kont en varen maar,men kan tot 1 januari 2016 varen met benzinecomponenten en tot 1 januari 2019 met gasolie e.d.Nee lekker nu de markt al naar de verdommenis helpen.Hier zitten we echt op te wachten,een GROOTTE schande is het om nog meer capaciteit toe te voegen.

    Geplaatst door: harry op
  • Hochbein heeft de kip met gouden eieren ook zien lopen en smeerd de eerste beste avonturier zonder één cent eigen vermogen een schip aan zijn broek!
    De zaak is om in Duisland RABObank toestanden te creeren, subsidies, wat rommelen met taxatiecijfers en een duistere bankrelatie opbouwen.
    Let wel op want dit werkt enkel zolang tot de lijken uit de kast vallen, daarna moet weer een of andere onwetend landesbankje gezocht worden waar men niet te veel afweet van binnenvaart en de wereld van Hochbein draaide verder!
    Een ding moet gezegt worden, in Duitsland legt men failliete schepen aan de ketting, in Nederland laat men ze gewoon verder de markt kapot maken!
    Ernst

    Geplaatst door: Ernst op

Reageer