Energietransitie

Stena Bulk weet het zeker: het wordt methanol

‘Dit is écht de toekomst van groen varen’, zei CEO Erik Hanell woensdag 25 april bij de doop van het derde methanol-schip van Stena Bulk in Rotterdam. Het 44 miljoen dollar kostende schip vaart op methanol én vervoert ook methanol. Stena liet al in 2015 een ferry ombouwen voor methanol.

Feestelijkheden tijdens de doop op 25 april. Foto Stena Bulk

Intussen heeft de rederij vier methanoltankers in de vaart, de Stena Pro Patria, Stena Pro Marine, Stena Prosperous en Stena Promise. De vijfde volgt deze zomer, de zesde begin volgend jaar. ‘We willen wel meer schepen laten bouwen, maar op dit moment liggen de bouwprijzen veel te hoog. We wachten eigenlijk tot de markt weer een beetje inzakt’, aldus Hanell.

Momenteel zijn er 120 havens ter wereld waar methanol kan worden gebunkerd. De Stena Promise is samen met methanolproducent Proman gefinancierd. Dit bedrijf heeft één van de grootste methanolfabrieken ter wereld in het Zuid-Amerikaanse Trinidad. Het bedrijf wil in 2025 ook een groene methanolfabriek openen in het Canadese Quebec. ‘Methanol is schoner en goedkoper dan vrijwel alle andere scheepsbrandstoffen. We weten dat ook veel andere rederijen willen overstappen. Dus we verwachten dat de vraag alleen maar groeit de komende jaren’, zei marketingmanager Anita Gajadhar van Proman.

Extra cursussen

Volgens de Indiase kapitein Umang Gupta (39) van de Stena Promise vaart het schip niet anders dan wanneer het op fossiele olie vaart. ‘We moeten als crew wel extra cursussen volgen en hebben meer veiligheidsmaatregelen aan boord.’

In het begin waren er wel kinderziektes, maar die zijn volgens Gupta inmiddels allemaal opgelost.

Tekst gaat verder onder de foto

Kapitein Umang Gupta: ‘De Stena Promise vaart goedkoper op methanol dan op gasolie.’

Aan boord werken 24 bemanningsleden vanuit de hele wereld, waaronder Polen, Roemenië, Montenegro, Oekraïne en Rusland. ‘Aan boord hebben we het niet over politiek. We zijn één team en zijn hier om te werken. Wat buiten het schip gebeurt, dat maakt voor het werk aan boord niet uit.’

Het enige wat weleens voor onrust kan zorgen, is het eten aan boord. Gupta: ‘De kok kookt Indiaas en Europees. Maar de meeste Europeanen willen liever Indiaas eten, dat vinden ze veel lekkerder, haha. Het lijkt een grap, maar het is echt waar dat als mensen goed eten aan boord, de sfeer ook goed is. Dus eigenlijk is de kok de belangrijkste man aan boord.’

Methanoltank

De Stena Promise heeft een grote methanoltank aan dek voor de eigen voortstuwing. In het schip zijn 17 tanks om brandstoffen te vervoeren. ‘We hebben deze week methanol gelost in Rotterdam en vervoeren nu gasolie naar New York. We moeten de tanks schoonmaken als er verschillende ladingen zijn. Daar hebben we een speciale opleiding voor gevolgd’, aldus Gupta.

Tekst gaat verder onder de foto

Een herkenbaar tankerdek vol leidingen met aan bakboord voor de brug de methanoltank voor de eigen voortstuwing.

De Stena Promise vaart nu nog op grijze methanol, gewonnen uit gasolie. In de toekomst wordt groene methanol, gewonnen uit CO2, de echte duurzame brandstof. De verwachting is dat de eerste schepen deze zomer hierop gaan varen. Het schip verbruikt per jaar 11.500 ton methanol als brandstof per jaar zo is de inschatting. De haven van Rotterdam zet fors in op de mogelijkheden om schonere brandstoffen te tanken, waaronder methanol, ammoniak en waterstof. Rotterdam is de grootste bunkerhaven van Europa. Ieder jaar bunkeren schepen zo’n 9,5 miljoen ton brandstof in de haven.

Binnen budget

De jongste Stena-tanker werd gebouwd bij Guangzhou Shipyard International (GSI) in China. De topman van de werf, Gary Ge Xiujiang, was speciaal naar Rotterdam gekomen voor de doop. ‘We zijn blij dat we het schip binnen de planning konden opleveren, ondanks coronabeperkingen. We zijn ook binnen budget gebleven.’

De werf heeft inmiddels 53 nieuwe schepen in het orderboek staan. De Stena Promise werd gedoopt door beschermvrouwe dr. Hillary Cassidy, de echtgenote van CEO David Cassidy van Proman. Ze wenste het schip een behouden vaart, waarna een champagnefles tegen de boeg kapot sloeg.

Specificaties Stena Promise

Lengte over alles: 186 meter
Lengte tussen loodlijnen: 182,60 meter
Breedte: 32,20 meter
Diepgang: 18,35 meter
Bruto tonnage: 30.000
Netto tonnage 13.800
Snelheid: 14,5 knopen

Lees ook:

‘2023 is het methanoljaar voor de haven van Rotterdam’

Unibarge en OCI ontwikkelen bunkertanker op én voor methanol

Stena Bulk weet het zeker: het wordt methanol | Schuttevaer.nl
Energietransitie

Stena Bulk weet het zeker: het wordt methanol

‘Dit is écht de toekomst van groen varen’, zei CEO Erik Hanell woensdag 25 april bij de doop van het derde methanol-schip van Stena Bulk in Rotterdam. Het 44 miljoen dollar kostende schip vaart op methanol én vervoert ook methanol. Stena liet al in 2015 een ferry ombouwen voor methanol.

Feestelijkheden tijdens de doop op 25 april. Foto Stena Bulk

Intussen heeft de rederij vier methanoltankers in de vaart, de Stena Pro Patria, Stena Pro Marine, Stena Prosperous en Stena Promise. De vijfde volgt deze zomer, de zesde begin volgend jaar. ‘We willen wel meer schepen laten bouwen, maar op dit moment liggen de bouwprijzen veel te hoog. We wachten eigenlijk tot de markt weer een beetje inzakt’, aldus Hanell.

Momenteel zijn er 120 havens ter wereld waar methanol kan worden gebunkerd. De Stena Promise is samen met methanolproducent Proman gefinancierd. Dit bedrijf heeft één van de grootste methanolfabrieken ter wereld in het Zuid-Amerikaanse Trinidad. Het bedrijf wil in 2025 ook een groene methanolfabriek openen in het Canadese Quebec. ‘Methanol is schoner en goedkoper dan vrijwel alle andere scheepsbrandstoffen. We weten dat ook veel andere rederijen willen overstappen. Dus we verwachten dat de vraag alleen maar groeit de komende jaren’, zei marketingmanager Anita Gajadhar van Proman.

Extra cursussen

Volgens de Indiase kapitein Umang Gupta (39) van de Stena Promise vaart het schip niet anders dan wanneer het op fossiele olie vaart. ‘We moeten als crew wel extra cursussen volgen en hebben meer veiligheidsmaatregelen aan boord.’

In het begin waren er wel kinderziektes, maar die zijn volgens Gupta inmiddels allemaal opgelost.

Tekst gaat verder onder de foto

Kapitein Umang Gupta: ‘De Stena Promise vaart goedkoper op methanol dan op gasolie.’

Aan boord werken 24 bemanningsleden vanuit de hele wereld, waaronder Polen, Roemenië, Montenegro, Oekraïne en Rusland. ‘Aan boord hebben we het niet over politiek. We zijn één team en zijn hier om te werken. Wat buiten het schip gebeurt, dat maakt voor het werk aan boord niet uit.’

Het enige wat weleens voor onrust kan zorgen, is het eten aan boord. Gupta: ‘De kok kookt Indiaas en Europees. Maar de meeste Europeanen willen liever Indiaas eten, dat vinden ze veel lekkerder, haha. Het lijkt een grap, maar het is echt waar dat als mensen goed eten aan boord, de sfeer ook goed is. Dus eigenlijk is de kok de belangrijkste man aan boord.’

Methanoltank

De Stena Promise heeft een grote methanoltank aan dek voor de eigen voortstuwing. In het schip zijn 17 tanks om brandstoffen te vervoeren. ‘We hebben deze week methanol gelost in Rotterdam en vervoeren nu gasolie naar New York. We moeten de tanks schoonmaken als er verschillende ladingen zijn. Daar hebben we een speciale opleiding voor gevolgd’, aldus Gupta.

Tekst gaat verder onder de foto

Een herkenbaar tankerdek vol leidingen met aan bakboord voor de brug de methanoltank voor de eigen voortstuwing.

De Stena Promise vaart nu nog op grijze methanol, gewonnen uit gasolie. In de toekomst wordt groene methanol, gewonnen uit CO2, de echte duurzame brandstof. De verwachting is dat de eerste schepen deze zomer hierop gaan varen. Het schip verbruikt per jaar 11.500 ton methanol als brandstof per jaar zo is de inschatting. De haven van Rotterdam zet fors in op de mogelijkheden om schonere brandstoffen te tanken, waaronder methanol, ammoniak en waterstof. Rotterdam is de grootste bunkerhaven van Europa. Ieder jaar bunkeren schepen zo’n 9,5 miljoen ton brandstof in de haven.

Binnen budget

De jongste Stena-tanker werd gebouwd bij Guangzhou Shipyard International (GSI) in China. De topman van de werf, Gary Ge Xiujiang, was speciaal naar Rotterdam gekomen voor de doop. ‘We zijn blij dat we het schip binnen de planning konden opleveren, ondanks coronabeperkingen. We zijn ook binnen budget gebleven.’

De werf heeft inmiddels 53 nieuwe schepen in het orderboek staan. De Stena Promise werd gedoopt door beschermvrouwe dr. Hillary Cassidy, de echtgenote van CEO David Cassidy van Proman. Ze wenste het schip een behouden vaart, waarna een champagnefles tegen de boeg kapot sloeg.

Specificaties Stena Promise

Lengte over alles: 186 meter
Lengte tussen loodlijnen: 182,60 meter
Breedte: 32,20 meter
Diepgang: 18,35 meter
Bruto tonnage: 30.000
Netto tonnage 13.800
Snelheid: 14,5 knopen

Lees ook:

‘2023 is het methanoljaar voor de haven van Rotterdam’

Unibarge en OCI ontwikkelen bunkertanker op én voor methanol