Vier dagen eerder werd het schip uitgehaald door de sleepboten Waterpoort en Gruno IV. Bij passage van de Eelwerderbrug over het Eemskanaal tussen Appingedam en Delfzijl, het laatste obstakel in het vaarwater naar open water, sloeg de brug op onverklaarbare wijze in storing waardoor de N33, de belangrijke rijksweg tussen Assen en de Eemshaven urenlang was gestremd. Het scheepvaartverkeer ondervond geen hinder. Na het compenseren in de buitenhaven van Delfzijl werd het nieuwe schip, dat als Florvik in de vaart wordt genomen, naar de Eemshaven gesleept van waaruit 7 maart de proefvaart op de Eems plaatshad.
Tekst gaat verder onder de foto
Zelflossers
De Florvik (89,98 x 12,50 x 8,60 meter, 4252 dwt) is vooralsnog hekkensluiter van een serie van zes met een straalbuis uitgevoerde zelflossende cementcarriers voor de Cypriotische rederij Eureka Shipping, onderdeel is van het Nederlands-Cypriotische concern SMT Group. Dit bedrijf heeft een vloot schepen van 3000 tot 23.000 ton laadvermogen in management en deels in eigendom.
De 1A ijsversterkte schepen zijn uitgerust met een mechanische laad- en pneumatische losinstallatie van Lovik, waarmee tot 1000 ton per uur geladen en circa 250 ton gelost kan worden. Voor de voortstuwing zorgt een 1325 kW ABC 6DZC 1000 hoofdmotor. De schepen bieden accommodatie aan 10 bemanningsleden.
Vier dagen na de oplevering werden de uitklaringspapieren aan boord van de Florvik afgeleverd en is het schip in de avonduren van dinsdag 14 maart uit de Eemshaven vertrokken naar Oran aan de Algerijnse noordwestkust.
Lees ook:
Sleephopperzuiger Vox Apolonia voor doopplechtigheid in Rotterdam
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?