Mutaties
De Arnold (022.05054) van VOF Van Zwol & Zn in Raamsdonksveer vaart nu als Miraka van schipper Biemans uit Raamsdonksveer. Hij bracht haar onder bij VOF R&C Scheepvaart. Ze werd in 1980 gebouwd bij Smit in Westerbroek, die haar opleverde als Romantica aan R. van Dorsten in Kampen. De afmetingen waren 73 x 8,23 x 2,91 meter (1104 ton) en kreeg 700 pk Mitsubishi voor de voortstuwing en een Weka boegschroef met 300 pk Volvo. Vanaf 1989 voer ze als Arnold. In die periode werd de Mitsubishi vervangen door een 850 pk Cummins. Daarna werd ze in 2005 bij scheepswerf Ruijtenberg in Raamsdonksveer verlengd naar 80 meter (1238 ton). Tevens kwam er een nieuwe Groenendijk kopschroef in met 320 pk DAF.
De Vuelta (02317544) van schipper Kieboom uit Werkendam werd verkocht aan Stefanus BV in Sint Maartensdijk. Ze werd in 1962 gebouwd bij St. Pieter in Hemiksem. De afmetingen waren 73 x 8,23 x 2,45 (1000 ton) en ze werd afgeleverd met 550 pk ABC. Ze kwam in bedrijf als Sagitta van Fari Scheepvaart Maatschappij in Rotterdam. In 1970 zette schipper R. Pijl uit Gent de naam Saggitarius op de boeg. In 1977 werd ze verkocht aan Flotilla in Bazel en daarna in 1985 aan W.A. Verberck in Nijmegen. Vervolgens kwam ze in eigendom van VOF Amore in Dordrecht, die haar in 2013 bij Poppen Zwartsluis liet verlengen naar 85 meter (1267 ton). In 2016 werd ze verkocht als Vuelta en werd de ABC vervangen door 900 pk ABC.
Verkocht naar buitenland
Het casco van de Alverna (02324574) werd gebouwd in Brodoremont in Backi Monostor en in 2000 afgebouwd bij Veka in Werkendam. De afmetingen waren 85,90 x 9,50 x 3,04 meter (1665 ton). Ze werd opgeleverd met 1200 pk Cummins. De Van Wijk kopschroef werd aangedreven door 320 pk DAF. De eerste eigenaar, P.H.J. van IJzerlooij in Papendrecht, verkocht haar na drie jaar aan schipper De Vree uit Nijmegen. Die doopte haar Bonito en bracht haar onder bij VOF C. & R. Maritieme Service. Vervolgens voer ze in 2007 als Parcifal van Dodewaard in Made, die haar naar Frankrijk verkocht, waar ze verder gaat als Amiral met thuishaven Saint Mammes.
Gesloopt
De tankduwbak Volharding I (020.08245) van Koole Tanktransporten uit Zaandam werd in 1971 gebouwd in Polen. De afmetingen waren 74,22 x 9,07 x 2,94 meter (1452 ton). In 1996 werd ze omgebouwd tot motortankschip en met 10 meter verlengd (1366 ton). Voorts werd ze voorzien van tweemaal 500 pk Wärtsilä. Nu is ze in de ADM-haven in Amsterdam gesloopt.

Lees ook: