Rechter veegt boete voor Oasis of the Seas van tafel

Royal Carribean Cruise Ltd. (RCCL) hoeft de boete van 992.000 euro die de Inspectie SZW in 2014 oplegde aan de rederij niet te betalen. De rechtbank in Den Haag heeft het bezwaar van RCCL tegen de boete gegrond verklaard. 

‘De uitspraak van de rechter biedt duidelijkheid voor opdrachtgevers en werven’, zegt NMT-voorzitter Bas Ort. De Oasis of the Seas mocht eigen mensen aan het werk zetten bij onderhoudswerk op de Keppel Verolme-werf in 2014. (Archieffoto Keppel Verolme)

Royal Caribbean liet 124 Filipijnen en Zuid-Amerikanen als bemanningslid zonder werkvergunning bij de toenmalige Keppel Verolme-werf onderhoudswerk uitvoeren aan de Oasis of the Seas. Ze legden vloerbedekkingen, schilderden hutten en knapten doucheruimtes op. Sommige moesten 14 tot 16 uur per dag werken. Dat was volgens de Inspectie SZW in strijd met de Wet arbeid vreemdelingen (Wav) en de Wet minimumloon (Wml).

Vervoermiddel

De rechter oordeelde dat de uitleg die RCCL geeft aan de regelgeving voor de niet-EU leden van de ‘riding crew’ aan boord van de cruiseschepen correct is en dat voor hen dus geen tewerkstellingsvergunning benodigd is. Kernpunt van de uitspraak is dat een cruiseschip wordt aangemerkt als een ‘vervoermiddel in het internationale verkeer’. Dat is ook het geval als het schip tijdelijk in het dok ligt.

Voor niet-EU medewerkers die buiten Nederland wonen, in dienst zijn van een buitenlandse opdrachtgever en werken op de cruiseschepen, behoeft dus volgens de huidige regels geen werkvergunning aangevraagd te worden. De eigen interpretatie die de minister en de Inspecteur Generaal van ISZW erop na hielden, is door de rechter met deze uitspraak naar de prullenbak verwezen.

Goed nieuws

Voorzitter Bas Ort van Netherlands Maritime Technology roept minister Koolmees en de Inspecteur Generaal van de Inspectie SZW op om de uitspraak te respecteren. ‘We willen geen nieuwe blokkades door instellen van hoger beroep. De opdrachtgevers hebben de duidelijkheid die ze nodig hebben en de Nederlandse werven en toeleveranciers kunnen werk binnenhalen dat ze juist in deze crisis hard nodig hebben.’

De sector heeft volgens Ort dringend behoefte aan opdrachten van cruise-rederijen. De afgelopen jaren ging jaarlijks voor 100 miljoen euro aan opdrachten voor de grootste cruiseschepen voorbij aan Rotterdam omdat de rederijen geen vertrouwen hadden in de onduidelijke en subjectieve uitleg van de regels en in de inspecties van de Nederlandse overheid.

‘De uitspraak van de rechter biedt duidelijkheid voor opdrachtgevers en werven. We zijn blij dat de rechter bevestigd heeft dat de huidige regelgeving voldoet voor de riding crew van cruiseschepen. We vertrouwen er op dat minister Koolmees daar niet aan gaat morrelen en daarmee voorkomt dat nieuwe opdrachten weer naar het buitenland verdwijnen. Laten we er nu met z’n allen vol voor gaan om deze werkgelegenheid weer naar Nederland terug te halen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rechter veegt boete voor Oasis of the Seas van tafel | Schuttevaer.nl

Rechter veegt boete voor Oasis of the Seas van tafel

Royal Carribean Cruise Ltd. (RCCL) hoeft de boete van 992.000 euro die de Inspectie SZW in 2014 oplegde aan de rederij niet te betalen. De rechtbank in Den Haag heeft het bezwaar van RCCL tegen de boete gegrond verklaard. 

‘De uitspraak van de rechter biedt duidelijkheid voor opdrachtgevers en werven’, zegt NMT-voorzitter Bas Ort. De Oasis of the Seas mocht eigen mensen aan het werk zetten bij onderhoudswerk op de Keppel Verolme-werf in 2014. (Archieffoto Keppel Verolme)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer