Museumwerf Terschelling stopt

De Museumwerf op Terschelling gaat na 10 jaar dicht. Al op 13 februari 2013 werd tijdens een laatste bestuursvergadering van de Stichting Museumwerf Terschelling besloten de werf te sluiten vanwege gebrek aan opdrachten. Daarna kwamen er toch nog enkele opdrachten, maar de portefeuille is nu echt opgedroogd.

Museumwerf Terschelling stopt
  • Geen opdrachten en geen geld meer
  • Reddingbootstichting blijft wel bestaan

Door Gerard Muiser
Vooruitzichten op werk ontbreken, aldus voorzitter Martinus Kosters. Ook de kas van de werf is bijna leeg. Kosters: ‘We willen geen schulden achterlaten. Alles is tot en met heden betaald, behalve de verstreken maanden huur aan de gemeente. Het resterende kasgeld is onvoldoende om die huur volledig te dekken. Daar staat tegenover dat we nog activa hebben die we moeten verkopen, zoals het nog niet geheel afgewerkte Barentzssloepje (niet te verwarren met de grotere Barentzsboot) en machines, gereedschap en wat hout.’

Kosters wil het sloepje aanbieden via de botenveiling van Catawiki. De Roeivereniging Terschelling wil het huurcontract van de loods aan de haven van Terschelling overnemen.

Roeireddingboot

De museumwerf werd opgericht, toen een andere stichting op Terschelling, stichting ‘Behoud Oudste Motorreddingboot ter Wereld’, na de oudste motorreddingboot ter wereld, de Jhr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg in 2003, een andere roemruchte reddingboot aankocht in 2006, de roeireddingboot Secretaris Schumacher. De Terschellingers wilden de restauratie van deze roeireddingboot op het eiland laten uitvoeren. Vakmanschap was voorhanden en Rederij Doeksen stelde een loodsje ter beschikking. Eigenlijk wilde men met dit project het oude scheepsbouwambacht op het eiland weer in ere herstellen en een museumwerf beginnen. Daarom werd in 2006 de stichting Museumwerf Terschelling opgericht.

Replica’s

Behalve de restauratie van de roeireddingboot en de bouw van de replica-bootwagen, kon de opdracht voor de bouw van een replica van de sloep van de Willem Barentsz-expeditie worden binnengehaald. Verder waren er sloepen en vletten op Terschelling, die moesten worden opgeknapt. Ook wilde het werfbestuur nieuwe houten sloepen en vletten in opdracht gaan bouwen. Een scheepstimmerman in dienst van de gemeente kon worden ingehuurd en de werf kon van start. Nu, 10 jaar later, valt het doek voor de Terschellinger museumwerf.

De stichting ‘Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld’ blijft bestaan. In 2011 kocht deze stichting een derde boot, de reddingboot Brandaris, die geheel werd gerestaureerd. De gemeente Terschelling heeft een aparte drijvende steiger in de gemeentelijke haven gecreëerd waar de schepen uit de reddingsgeschiedenis van Nederland een plaatsje vinden.

Museumwerf Terschelling stopt | Schuttevaer.nl

Museumwerf Terschelling stopt

De Museumwerf op Terschelling gaat na 10 jaar dicht. Al op 13 februari 2013 werd tijdens een laatste bestuursvergadering van de Stichting Museumwerf Terschelling besloten de werf te sluiten vanwege gebrek aan opdrachten. Daarna kwamen er toch nog enkele opdrachten, maar de portefeuille is nu echt opgedroogd.

Museumwerf Terschelling stopt
  • Geen opdrachten en geen geld meer
  • Reddingbootstichting blijft wel bestaan

Door Gerard Muiser
Vooruitzichten op werk ontbreken, aldus voorzitter Martinus Kosters. Ook de kas van de werf is bijna leeg. Kosters: ‘We willen geen schulden achterlaten. Alles is tot en met heden betaald, behalve de verstreken maanden huur aan de gemeente. Het resterende kasgeld is onvoldoende om die huur volledig te dekken. Daar staat tegenover dat we nog activa hebben die we moeten verkopen, zoals het nog niet geheel afgewerkte Barentzssloepje (niet te verwarren met de grotere Barentzsboot) en machines, gereedschap en wat hout.’

Kosters wil het sloepje aanbieden via de botenveiling van Catawiki. De Roeivereniging Terschelling wil het huurcontract van de loods aan de haven van Terschelling overnemen.

Roeireddingboot

De museumwerf werd opgericht, toen een andere stichting op Terschelling, stichting ‘Behoud Oudste Motorreddingboot ter Wereld’, na de oudste motorreddingboot ter wereld, de Jhr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg in 2003, een andere roemruchte reddingboot aankocht in 2006, de roeireddingboot Secretaris Schumacher. De Terschellingers wilden de restauratie van deze roeireddingboot op het eiland laten uitvoeren. Vakmanschap was voorhanden en Rederij Doeksen stelde een loodsje ter beschikking. Eigenlijk wilde men met dit project het oude scheepsbouwambacht op het eiland weer in ere herstellen en een museumwerf beginnen. Daarom werd in 2006 de stichting Museumwerf Terschelling opgericht.

Replica’s

Behalve de restauratie van de roeireddingboot en de bouw van de replica-bootwagen, kon de opdracht voor de bouw van een replica van de sloep van de Willem Barentsz-expeditie worden binnengehaald. Verder waren er sloepen en vletten op Terschelling, die moesten worden opgeknapt. Ook wilde het werfbestuur nieuwe houten sloepen en vletten in opdracht gaan bouwen. Een scheepstimmerman in dienst van de gemeente kon worden ingehuurd en de werf kon van start. Nu, 10 jaar later, valt het doek voor de Terschellinger museumwerf.

De stichting ‘Behoud oudste Motorreddingboot ter Wereld’ blijft bestaan. In 2011 kocht deze stichting een derde boot, de reddingboot Brandaris, die geheel werd gerestaureerd. De gemeente Terschelling heeft een aparte drijvende steiger in de gemeentelijke haven gecreëerd waar de schepen uit de reddingsgeschiedenis van Nederland een plaatsje vinden.