Scheepswerf Peters naar Bodewes, De Kaap naar Kampen

Thecla Bodewes, directeur van de Scheepswerven Bodewes in Hasselt, De Kaap in Meppel en Bodewes Harlingen Shipyards, heeft de failliete Scheepswerf Peters in Kampen gekocht. Op termijn zullen de Meppeler activiteiten worden verplaatst naar Kampen.

Bodewes kwam donderdag 17 september met het nieuws op een bijeenkomst van Havenvereniging Rotterdam. Het is opmerkelijk aangezien Bodewes eerder dit jaar stelde niet geïnteresseerd te zijn in het werfterrein met moderne faciliteiten in Kampen. Wel nam ze begin dit jaar de inventaris en de intellectuele eigendommen van de failliete werf over. Naar nu blijkt was Bodewes toen ook al uit op een volledige overname.

Jaar onderhandelen

Vrijdagmiddag bevestigde ‘Thecla Bodewes Groep’ in een persbericht de overname van Scheepswerf Peters, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1896. ‘Na meer dan een jaar onderhandelen is het rond.’ Vanaf het begin heeft The Bodewes Group een doorstart voor ogen gehad maar dat bleek niet eenvoudig. In april van dit jaar kocht Bodewes de inventaris en intellectuele eigendommen van de werf. ‘Ondanks de constructieve houding van en prettige samenwerking met zowel curator, de heer P.A.M. Manning, als de ABNAMRO bleek overname van de gehele werf toen nog niet mogelijk’, aldus het persbericht.

Onlangs werd bekend dat een oplossing is gevonden voor het offshore-schip Caranx dat onafgebouwd op de werf staat. Het schip wordt alsnog in Kampen afgebouwd, waarvoor de werf nieuw leven wordt ingeblazen.

Nieuwbouw opstarten

De werf zal zijn nieuwbouwactiviteiten ongewijzigd opstarten en ook de bekende Peters-schepen en innovatieve ontwerpen zoals de Greenstream tankers varend op LNG zullen weer op deze werf gebouwd worden, meldt Bodewes.

Meerdere werknemers van Peters zijn al werkzaam binnen The Bodewes Group waaronder Pier Meinderts. Hij heeft zijn functie als technisch directeur bij Peters weer opgepakt en maakt de werf samen met een klein team klaar voor de eerste nieuwbouwwerkzaamheden. De eerste opdracht is een ombouw van een binnenvaarttanker voor een Zuid-Amerikaanse opdrachtgever.

Afbouw Caranx

Het eerste half jaar zullen relatief kleine nieuwbouwwerkzaamheden plaatsvinden zodat het noordelijk consortium onder leiding van collega-scheepsbouwer Barkmeijer uit Stroobos het aanwezige casco kan afbouwen en te water kan laten gaan.

Met haar schat aan ervaring heeft de werf in Kampen een grote toegevoegde waarde voor Bodewes. Innovatieve scheepsontwerpen kunnen worden gebouwd met een lengte tot 135 meter en een breedte van 17,80 meter. Ook Bodewes is een gevestigde speler in de scheepsbouw en reparatie en is vastbesloten die positie verder uit te breiden op haar locaties in Harlingen, Hasselt, Meppel en nu dus ook Kampen. Om versnippering te voorkomen zullen op termijn niet alleen de nieuwbouw maar ook de reparatiewerkzaamheden van de werf uit Meppel verplaatst worden naar Kampen. (PN/DvdM)

Scheepswerf Peters naar Bodewes, De Kaap naar Kampen | Schuttevaer.nl

Scheepswerf Peters naar Bodewes, De Kaap naar Kampen

Thecla Bodewes, directeur van de Scheepswerven Bodewes in Hasselt, De Kaap in Meppel en Bodewes Harlingen Shipyards, heeft de failliete Scheepswerf Peters in Kampen gekocht. Op termijn zullen de Meppeler activiteiten worden verplaatst naar Kampen.

Bodewes kwam donderdag 17 september met het nieuws op een bijeenkomst van Havenvereniging Rotterdam. Het is opmerkelijk aangezien Bodewes eerder dit jaar stelde niet geïnteresseerd te zijn in het werfterrein met moderne faciliteiten in Kampen. Wel nam ze begin dit jaar de inventaris en de intellectuele eigendommen van de failliete werf over. Naar nu blijkt was Bodewes toen ook al uit op een volledige overname.

Jaar onderhandelen

Vrijdagmiddag bevestigde ‘Thecla Bodewes Groep’ in een persbericht de overname van Scheepswerf Peters, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1896. ‘Na meer dan een jaar onderhandelen is het rond.’ Vanaf het begin heeft The Bodewes Group een doorstart voor ogen gehad maar dat bleek niet eenvoudig. In april van dit jaar kocht Bodewes de inventaris en intellectuele eigendommen van de werf. ‘Ondanks de constructieve houding van en prettige samenwerking met zowel curator, de heer P.A.M. Manning, als de ABNAMRO bleek overname van de gehele werf toen nog niet mogelijk’, aldus het persbericht.

Onlangs werd bekend dat een oplossing is gevonden voor het offshore-schip Caranx dat onafgebouwd op de werf staat. Het schip wordt alsnog in Kampen afgebouwd, waarvoor de werf nieuw leven wordt ingeblazen.

Nieuwbouw opstarten

De werf zal zijn nieuwbouwactiviteiten ongewijzigd opstarten en ook de bekende Peters-schepen en innovatieve ontwerpen zoals de Greenstream tankers varend op LNG zullen weer op deze werf gebouwd worden, meldt Bodewes.

Meerdere werknemers van Peters zijn al werkzaam binnen The Bodewes Group waaronder Pier Meinderts. Hij heeft zijn functie als technisch directeur bij Peters weer opgepakt en maakt de werf samen met een klein team klaar voor de eerste nieuwbouwwerkzaamheden. De eerste opdracht is een ombouw van een binnenvaarttanker voor een Zuid-Amerikaanse opdrachtgever.

Afbouw Caranx

Het eerste half jaar zullen relatief kleine nieuwbouwwerkzaamheden plaatsvinden zodat het noordelijk consortium onder leiding van collega-scheepsbouwer Barkmeijer uit Stroobos het aanwezige casco kan afbouwen en te water kan laten gaan.

Met haar schat aan ervaring heeft de werf in Kampen een grote toegevoegde waarde voor Bodewes. Innovatieve scheepsontwerpen kunnen worden gebouwd met een lengte tot 135 meter en een breedte van 17,80 meter. Ook Bodewes is een gevestigde speler in de scheepsbouw en reparatie en is vastbesloten die positie verder uit te breiden op haar locaties in Harlingen, Hasselt, Meppel en nu dus ook Kampen. Om versnippering te voorkomen zullen op termijn niet alleen de nieuwbouw maar ook de reparatiewerkzaamheden van de werf uit Meppel verplaatst worden naar Kampen. (PN/DvdM)