Texel krijgt duurzaamste veerboot ter wereld

De nieuwe veerboot Texelstroom wordt 30 juli in de Spaanse stad Bilbao te water gelaten. Vanaf medio 2016 gaat ze als dienstboot de overtocht verzorgen tussen Den Helder en Texel. ‘Texel beschikt straks over één van de duurzaamste veerverbindingen ter wereld’, zegt directeur Cees de Waal van TESO.

Texel krijgt duurzaamste veerboot ter wereld

Met de Texelstroom en Dokter Wagemaker samen kunnen er per uur 640 auto-equivalenten worden overgezet. Nu zijn dat er 540. ‘De kans dat je in het hoogseizoen een half uur of langer moet wachten is nu ongeveer één op twintig. Door de toegenomen voertuigcapaciteit wordt de kans op wachttijden aanmerkelijk gereduceerd’, vertelt De Waal.

Zo groen mogelijk varen

De Texelstroom maakt gebruik van meerdere innovatieve technieken, die ook nog eens goed zijn voor het milieu. De Waal: ‘We varen in UNESCO’s Werelderfgoed de Waddenzee en willen bijdragen aan het behoud van dit aantrekkelijke maar kwetsbare gebied. De Texelstroom krijgt dan ook een milieuvriendelijke afwerking van de romp in plaats van de gebruikelijke milieubelastende anti-fouling beschermlaag.’

TESO doet meer: de Texelstroom gaat hoofdzakelijk op gas varen en met 700 vierkante meter zonnepanelen wordt bijna de helft van het elektriciteitsverbruik van het hotelbedrijf van de boot opgewekt. Het gebruik van drinkwater zal met 70% worden beperkt door ‘grijs’ water te gebruiken voor de toiletten. ‘Over dit soort oplossingen mogen wij vertellen op Interferry, ’s werelds grootste conferentie op het gebied van vervoer via veerboten’, aldus De Waal.

‘De Dokter Wagemaker vormde de basis voor het ontwerp van de Texelstroom, maar het ontwerp is vooral boven de waterlijn significant aangepast en daarbij is gebruik gemaakt van de mogelijkheden van deze tijd. Ons uitgangspunt is dat de continuïteit van het varen niet in het gedrang mag komen. Daar is goed over nagedacht bij het toepassen van maatregelen ter verduurzaming van de veerdienst.’

Sinds 1907 en Koninklijk

De Koninklijke NV Texels Eigen Stoomboot Onderneming onderhoudt sinds 1907 de veerdienst tussen Texel en het vaste land. Van de ruim 3.100 aandeelhouders zijn de meesten Texelaar. Sinds de oprichting is het doel van TESO onveranderd: het verzorgen van een goede, betaalbare bootverbinding tussen Texel en de vaste wal. ‘TESO is een bedrijf dat durft te investeren met een visie op de lange termijn, dat is mogelijk dankzij de bijzondere eigendomsstructuur. Die stelt TESO in staat om niet aandeelhouderswinst centraal te stellen, maar in plaats daarvan oprecht te investeren in kwaliteit en bereikbaarheid in het belang van alle gebruikers van de veerdienst en haar omgeving.’

Exact om 16.40 uur op 30 juli gaat de Texelstroom te water. Want dan zijn de waterstand en de stroming in de rivier bij de werf ideaal om de veerboot te water te laten. Kiran de Waal-Sukhai, echtgenote van Cees de Waal, zal de doop verrichten. Zoals de traditie van TESO wil.

Texel krijgt duurzaamste veerboot ter wereld | Schuttevaer.nl

Texel krijgt duurzaamste veerboot ter wereld

De nieuwe veerboot Texelstroom wordt 30 juli in de Spaanse stad Bilbao te water gelaten. Vanaf medio 2016 gaat ze als dienstboot de overtocht verzorgen tussen Den Helder en Texel. ‘Texel beschikt straks over één van de duurzaamste veerverbindingen ter wereld’, zegt directeur Cees de Waal van TESO.

Texel krijgt duurzaamste veerboot ter wereld

Met de Texelstroom en Dokter Wagemaker samen kunnen er per uur 640 auto-equivalenten worden overgezet. Nu zijn dat er 540. ‘De kans dat je in het hoogseizoen een half uur of langer moet wachten is nu ongeveer één op twintig. Door de toegenomen voertuigcapaciteit wordt de kans op wachttijden aanmerkelijk gereduceerd’, vertelt De Waal.

Zo groen mogelijk varen

De Texelstroom maakt gebruik van meerdere innovatieve technieken, die ook nog eens goed zijn voor het milieu. De Waal: ‘We varen in UNESCO’s Werelderfgoed de Waddenzee en willen bijdragen aan het behoud van dit aantrekkelijke maar kwetsbare gebied. De Texelstroom krijgt dan ook een milieuvriendelijke afwerking van de romp in plaats van de gebruikelijke milieubelastende anti-fouling beschermlaag.’

TESO doet meer: de Texelstroom gaat hoofdzakelijk op gas varen en met 700 vierkante meter zonnepanelen wordt bijna de helft van het elektriciteitsverbruik van het hotelbedrijf van de boot opgewekt. Het gebruik van drinkwater zal met 70% worden beperkt door ‘grijs’ water te gebruiken voor de toiletten. ‘Over dit soort oplossingen mogen wij vertellen op Interferry, ’s werelds grootste conferentie op het gebied van vervoer via veerboten’, aldus De Waal.

‘De Dokter Wagemaker vormde de basis voor het ontwerp van de Texelstroom, maar het ontwerp is vooral boven de waterlijn significant aangepast en daarbij is gebruik gemaakt van de mogelijkheden van deze tijd. Ons uitgangspunt is dat de continuïteit van het varen niet in het gedrang mag komen. Daar is goed over nagedacht bij het toepassen van maatregelen ter verduurzaming van de veerdienst.’

Sinds 1907 en Koninklijk

De Koninklijke NV Texels Eigen Stoomboot Onderneming onderhoudt sinds 1907 de veerdienst tussen Texel en het vaste land. Van de ruim 3.100 aandeelhouders zijn de meesten Texelaar. Sinds de oprichting is het doel van TESO onveranderd: het verzorgen van een goede, betaalbare bootverbinding tussen Texel en de vaste wal. ‘TESO is een bedrijf dat durft te investeren met een visie op de lange termijn, dat is mogelijk dankzij de bijzondere eigendomsstructuur. Die stelt TESO in staat om niet aandeelhouderswinst centraal te stellen, maar in plaats daarvan oprecht te investeren in kwaliteit en bereikbaarheid in het belang van alle gebruikers van de veerdienst en haar omgeving.’

Exact om 16.40 uur op 30 juli gaat de Texelstroom te water. Want dan zijn de waterstand en de stroming in de rivier bij de werf ideaal om de veerboot te water te laten. Kiran de Waal-Sukhai, echtgenote van Cees de Waal, zal de doop verrichten. Zoals de traditie van TESO wil.