De doop van het vlaggenschip van BigLift is verricht door mevrouw Leanda Breakell, echtgenote van Greg Breakell, algemeen directeur van ThyssenKrupp Industrial Solutions (Australia). De 156 meter lange Happy Star is in China gebouwd op de Ouhua-werf in Zhousan. Het 18.374 ton metende schip is bij de Huisman-werf voorzien van twee zwaremastkranen, elk met een hefcapaciteit van 900 ton die in tandem lasten van 1800 ton kunnen tillen. Opmerkelijk aan het vaartuig zijn de verhoogde kraanfundaties en verlengde jibs, waardoor lasten tot zeer grote hoogte kunnen worden gehesen. Verder is het tussendek in hoogte verstelbaar.
De Happy Star heeft een Fins-Zweedse 1A IJsklasse. Tijdens de proefvaart is een snelheid van 17 knopen gehaald. Op haar maidentrip van Nantong naar Port Hedland in West-Australië zal het zwareladingvaartuig twee 1600 ton wegende dekmodules meenemen. De Happy Star is een bijna zusterschip van de Happy Sky, die door de Larssen & Toubro-werf in India is gebouwd en op 25 juni 2013 de vloot van BigLift Shipping is komen versterken.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?