Inspectie SZW controleert scheepsbouw op onderbetaling, illegalen en arbo

De Inspectie SZW gaat de komende maanden de sector scheepsbouw en scheepsreparaties extra controleren. Tot en met oktober houdt de Inspectie SWZ scherper toezicht op de naleving van een reeks wetten. Het doel van de controles is onderbetaling, illegale tewerkstelling en te lange arbeidstijden in de sector te voorkomen. Uitzendbureaus, intermediairs, payrollondernemingen, scheepswerven en opdrachtgevers doen er goed aan te checken of alles op orde is, waarschuwt juriste Kirsten Boele. ‘Overtredingen leiden in veel gevallen tot hoge boetes en dat is zonde.’

Door mr Kirsten Boele, advocaat bij Wybenga Advocaten in Rotterdam
De Inspectie SZW zal controleren of de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) op correcte wijze wordt nageleefd. De WML geldt op het Nederlands grondgebied en omvat de territoriale zee (tot 12 zeemijlen vanaf de kust). Op de Nederlandse scheepswerven moet dus worden gewerkt tegen betaling van ten minste het wettelijk minimumloon. Dit is ook het geval wanneer reparateurs aan boord van een buitenlands gevlagd zeeschip werken aan een refitting, terwijl dit zeeschip op de werf ligt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Inspectie SZW controleert scheepsbouw op onderbetaling, illegalen en arbo | Schuttevaer.nl

Inspectie SZW controleert scheepsbouw op onderbetaling, illegalen en arbo

De Inspectie SZW gaat de komende maanden de sector scheepsbouw en scheepsreparaties extra controleren. Tot en met oktober houdt de Inspectie SWZ scherper toezicht op de naleving van een reeks wetten. Het doel van de controles is onderbetaling, illegale tewerkstelling en te lange arbeidstijden in de sector te voorkomen. Uitzendbureaus, intermediairs, payrollondernemingen, scheepswerven en opdrachtgevers doen er goed aan te checken of alles op orde is, waarschuwt juriste Kirsten Boele. ‘Overtredingen leiden in veel gevallen tot hoge boetes en dat is zonde.’

Door mr Kirsten Boele, advocaat bij Wybenga Advocaten in Rotterdam
De Inspectie SZW zal controleren of de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) op correcte wijze wordt nageleefd. De WML geldt op het Nederlands grondgebied en omvat de territoriale zee (tot 12 zeemijlen vanaf de kust). Op de Nederlandse scheepswerven moet dus worden gewerkt tegen betaling van ten minste het wettelijk minimumloon. Dit is ook het geval wanneer reparateurs aan boord van een buitenlands gevlagd zeeschip werken aan een refitting, terwijl dit zeeschip op de werf ligt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer