Financiering nieuwbouwschepen tijdelijk weer eenvoudiger

Het kabinet heeft de Regeling Tijdelijke Willekeurige Afschrijving voor het komende halfjaar heringevoerd. Dit vergemakkelijkt de financiering van nieuwbouwschepen en Scheepsbouw Nederland juicht de maatregel dan ook toe.

Investeringen mogen tot 31 december 2013 willekeurig worden afgeschreven over de helft van de investering en dat heeft een gunstige werking op de orderportefeuilles van Nederlandse bedrijven. ‘Niet alleen grote scheepsbouwers, maar ook kleine toeleveranciers profiteren van de willekeurige afschrijving.’

Het gaat om een fiscale maatregel die de beschikbaarheid van kapitaal voor investeringen bevordert in alle sectoren. De helft van de investering mag dit jaar worden afgeschreven, waarbij rekening wordt gehouden met een restwaarde. De jaren erna moet op normale wijze worden afgeschreven. Een voorwaarde van de regeling is dat het bedrijfsmiddel voor 1 januari 2016 in gebruik wordt genomen. Men betaalt op den duur evenveel belasting als zonder willekeurige afschrijving, maar de regeling levert het bedrijfsleven in 2013 en 2014 samen een liquiditeitsvoordeel van 400 miljoen euro op.

Scheepswerven

De regeling helpt onder meer bij de financiering van nieuwbouwschepen. Nederlandse scheepswerven, maar ook bedrijven in andere sectoren, ervaren regelmatig problemen met de financiering van kapitaalgoederen tijdens de bouwfase. De voorfinanciering van deze projecten verloopt tegenwoordig moeizamer en gevaar dreigt dat kopers afhaken wanneer zij weinig eigen vermogen hebben.

In 2009 werd de Regeling als crisismaatregel ingevoerd door het ministerie van Financiën. Doordat inkomsten- en vennootschapsbelasting de jaren na afschrijving pas worden betaald, is de maatregel uiterst effectief om de liquiditeits- en financieringspositie van bedrijven te verbeteren. Hoewel een Kamermeerderheid eind 2011 pleitte voor verlenging van de maatregel, werd daarvoor geen financiële dekking gevonden. Ondanks de lobby die Scheepsbouw Nederland voerde werd de tijdelijke regeling in 2012 niet verlengd vanwege overheidsbezuinigingen. Nu geldt de regel weer voor een half jaar.

Financiering nieuwbouwschepen tijdelijk weer eenvoudiger | Schuttevaer.nl

Financiering nieuwbouwschepen tijdelijk weer eenvoudiger

Het kabinet heeft de Regeling Tijdelijke Willekeurige Afschrijving voor het komende halfjaar heringevoerd. Dit vergemakkelijkt de financiering van nieuwbouwschepen en Scheepsbouw Nederland juicht de maatregel dan ook toe.

Investeringen mogen tot 31 december 2013 willekeurig worden afgeschreven over de helft van de investering en dat heeft een gunstige werking op de orderportefeuilles van Nederlandse bedrijven. ‘Niet alleen grote scheepsbouwers, maar ook kleine toeleveranciers profiteren van de willekeurige afschrijving.’

Het gaat om een fiscale maatregel die de beschikbaarheid van kapitaal voor investeringen bevordert in alle sectoren. De helft van de investering mag dit jaar worden afgeschreven, waarbij rekening wordt gehouden met een restwaarde. De jaren erna moet op normale wijze worden afgeschreven. Een voorwaarde van de regeling is dat het bedrijfsmiddel voor 1 januari 2016 in gebruik wordt genomen. Men betaalt op den duur evenveel belasting als zonder willekeurige afschrijving, maar de regeling levert het bedrijfsleven in 2013 en 2014 samen een liquiditeitsvoordeel van 400 miljoen euro op.

Scheepswerven

De regeling helpt onder meer bij de financiering van nieuwbouwschepen. Nederlandse scheepswerven, maar ook bedrijven in andere sectoren, ervaren regelmatig problemen met de financiering van kapitaalgoederen tijdens de bouwfase. De voorfinanciering van deze projecten verloopt tegenwoordig moeizamer en gevaar dreigt dat kopers afhaken wanneer zij weinig eigen vermogen hebben.

In 2009 werd de Regeling als crisismaatregel ingevoerd door het ministerie van Financiën. Doordat inkomsten- en vennootschapsbelasting de jaren na afschrijving pas worden betaald, is de maatregel uiterst effectief om de liquiditeits- en financieringspositie van bedrijven te verbeteren. Hoewel een Kamermeerderheid eind 2011 pleitte voor verlenging van de maatregel, werd daarvoor geen financiële dekking gevonden. Ondanks de lobby die Scheepsbouw Nederland voerde werd de tijdelijke regeling in 2012 niet verlengd vanwege overheidsbezuinigingen. Nu geldt de regel weer voor een half jaar.