Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Eerste op aardgas varende binnenvaartschip in de vaart

HH

Het eerste op aardgas varende binnenvaartschip ter wereld, de type-C tanker Argonon (110 x 16,20 meter, 6100 ton), komt deze week in de vaart. Het in opdracht van Deen Shipping bij Shipyard Trico afgebouwde schip wordt 25 november in Rotterdam gedoopt.

1 / 1
Argonon in de vaart

Argonon in de vaart

‘Zeker 10 ondernemers staan klaar om er ook een te bestellen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (13)
  • Diesel

    Mijns inziens wordt dit projekt met veel te veel tam-tam in de vaart gebracht en is het niet zo schoon en efficient. Dieselmotoren hebben een behoorlijke klepoverlap en er wordt omrede hiervan behoorlijk veel onverbrand gas doorgespoeld, zo de uitlaat in, dus niet roken bij de uitlaat.

  • F.Schoenmakers/ms Revisio

    Mooi project maar het zal niet voor alle schepen de oplossing zijn.Grootste probleem blijft de opslag dat voor schepen met een bepaalde kruiphoogte en drogeladings schepen parten speelt.
    LNG is nu nog goedkoper als gasolie maar blijft dit ook zo?
    Maar petje af voor de ondernemers die dit project aan gezwengeld hebben om wat neer te zetten en iedereen die bij dit project betrokken is geweest.
    Misschien is LNG juist voor o.a. de bunkersector een goede oplossing.
    Heel veel succes en een behouden vaart wensen we de mts Argonon en zijn bemanning en eigenaren.

  • Jaap

    Alleen de ballon er nog boven, en die heeft geen last meer in de mist

  • guus

    Die tank is driedubbel met vacuum zoals een thermosfles.Koelen is niet nodig.
    Een eersdte beging op aardgas. Maar er is nog een project gaande in Millingen. Alleen op aardgas en geen conventionele motoren meer. Dat is echt interessant; als het werkt natuurijk.

  • theo

    vaart tie dan staks altijd met een blauwe kegel?????

  • caveman

    hoe goed zijn alle leidingen/kranen/veiligheden beschermd tegen vallende lashingstangen/twistlocks en zo verder?

  • Jaap

    Zoals op de foto te zien is komt de tank ook niet boven de gestreken kraan uit.
    Jaap

  • Tankerman

    @Maria : Als je het stukje gelezen had wist je het antwoord op je laatste vraag al….

    Hoogte is verder niet heel erg van belang, als deze maar onder de 8,75 blijft dan kan hij sowieso ARA en Rijn varen wat voor een bunkertanker ruim voldoende is.

  • Maria

    en waar laat je het gastank als je laag moet
    Of telt dat niet mee Hoog hoger hoogst
    En hoe houd je het onder de 162 graden?

  • Mathieu

    Schip heeft 2x Capstone turbine.

    Bereik zou voldoende moeten zijn om op en neer naar Basel te varen.

  • Simon J. de Waard

    Zit er ook een fakkel met stroomvrije automatische ontsteking op, om het gas af te fakkelen als de stroom van de koeling uitvalt?

  • Tankerman

    Hoe schoon is dit spul eigenlijk in vergelijking met 100% gasolie motoren.

    Immers, je draait voor 20% op gasolie en ook LNG moet voorlopig nog per vrachtwagen worden aangevoerd naar Dord.
    Dit laatste terwijl “ons Bea” kort geleden de nieuwe LNG terminal opende in de Europoort.

  • mike

    ben wel benieuwd hoe ver/lang dat je kom/doe met 40 m3 gas. Is dit gelijk aan gasolie?
    Wat is er duurder LNG of gasolie?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook