Damen bouwt breed inzetbaar bijlboegschip voor Abu Dhabi

Damen Shipyards Gorinchem legde onlangs de laatste hand aan de Esnaad 712, een voor scheepvaartbedrijf Esnaad in Abu Dhabi gebouwd multifunctioneel werkschip van het type Sea Axe FCS 5009 (50 x 9,20 meter, 427 ton). Het succesvolle Nederlandse ontwerp levert een bijzonder comfortabel zeegang op. Op de TU Delft wordt intussen gewerkt aan verdere innovaties op dit gebied.

HH

Door Hans Heynen
De Esnaad 712 is breed inzetbaar en onder meer uitgerust met blusmonitoren. Een aanpassing maakt het snelle schip geschikt voor sleep- en duwwerk. Achter de vier Caterpillar 3512  hoofdmotoren zijn daarvoor extra reductiekasten geplaatst. Die maken het mogelijk de schroeven langzaam te laten draaien en de motoren toch voldoende toeren te laten maken om vermogen te leveren. Het schip kan zo de benodigde paaltrek ontwikkelen. Het maakt het verder eenvoudiger om langzaam te manoeuvreren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Damen bouwt breed inzetbaar bijlboegschip voor Abu Dhabi | Schuttevaer.nl

Damen bouwt breed inzetbaar bijlboegschip voor Abu Dhabi

Damen Shipyards Gorinchem legde onlangs de laatste hand aan de Esnaad 712, een voor scheepvaartbedrijf Esnaad in Abu Dhabi gebouwd multifunctioneel werkschip van het type Sea Axe FCS 5009 (50 x 9,20 meter, 427 ton). Het succesvolle Nederlandse ontwerp levert een bijzonder comfortabel zeegang op. Op de TU Delft wordt intussen gewerkt aan verdere innovaties op dit gebied.

HH

Door Hans Heynen
De Esnaad 712 is breed inzetbaar en onder meer uitgerust met blusmonitoren. Een aanpassing maakt het snelle schip geschikt voor sleep- en duwwerk. Achter de vier Caterpillar 3512  hoofdmotoren zijn daarvoor extra reductiekasten geplaatst. Die maken het mogelijk de schroeven langzaam te laten draaien en de motoren toch voldoende toeren te laten maken om vermogen te leveren. Het schip kan zo de benodigde paaltrek ontwikkelen. Het maakt het verder eenvoudiger om langzaam te manoeuvreren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer