Grootste schip ooit bij KNS te water

Honderden belangstellenden en schoolkinderen met ballonnen waren, samen met het voltallige personeel van Koninklijke Niestern Sander, 24 maart getuige van de stapelloop van het grootste schip ooit dat in Noord-Nederland dwarsscheeps te water ging.

Tewaterlating Elbeborg

Zonder ceremonieel liep het schip om exact 12 uur van stapel. Bij oplevering begin juni wordt dit bouwnummer 842 als Elbeborg in de vaart genomen. Met de tewaterlating werd de helling vrijgemaakt voor bouwnummer 843, dat de bij oplevering begin volgend jaar de naam Eeborg krijgt. Opdrachtgever voor de bouw is Koninklijke Wagenborg in Delfzijl. Beide schepen zijn een voortzetting van het viertal 1A ijsversterkte multipurposecarriers Eemsborg, Erieborg, Edenborg en Ebroborg (lengte over alles 137,90 meter, lengte tussen de loodlijnen 131,50 meter, breedte 15,87 meter, holte 11 meter, ruiminhoud 482.000 cbft, 11.300 dwt, gt/nt 7250/3650, containercapaciteit 432 teu, waarvan 176 aan dek, voortstuwing 4500 kW Wärtsilä 9L32C). Voor het uithalen van deze vier schepen, die tot dusver als grootste ooit golden, had Provinciale Waterstaat een speciaal draaiboek gemaakt om zonder problemen de kunstwerken in het Eemskanaal en de zeesluis te Delfzijl te kunnen passeren. De gegevens van de circa zeven meter langere Elbeborg en Eeborg luiden: lengte over alles 144,56 meter, lengte tussen de loodlijnen 138,20 meter, breedte 15,87 meter, holte 11,15 meter, containercapaciteit 462 teu, waarvan 186 aan dek, draagvermogen van 12.000 ton, ruiminhoud 525.000 cbft. Dit duo is, gezien hun afmetingen, absoluut de allergrootste die binnendijks bij Koninklijke Niestern Sander kunnen worden gebouwd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Grootste schip ooit bij KNS te water | Schuttevaer.nl

Grootste schip ooit bij KNS te water

Honderden belangstellenden en schoolkinderen met ballonnen waren, samen met het voltallige personeel van Koninklijke Niestern Sander, 24 maart getuige van de stapelloop van het grootste schip ooit dat in Noord-Nederland dwarsscheeps te water ging.

Tewaterlating Elbeborg

Zonder ceremonieel liep het schip om exact 12 uur van stapel. Bij oplevering begin juni wordt dit bouwnummer 842 als Elbeborg in de vaart genomen. Met de tewaterlating werd de helling vrijgemaakt voor bouwnummer 843, dat de bij oplevering begin volgend jaar de naam Eeborg krijgt. Opdrachtgever voor de bouw is Koninklijke Wagenborg in Delfzijl. Beide schepen zijn een voortzetting van het viertal 1A ijsversterkte multipurposecarriers Eemsborg, Erieborg, Edenborg en Ebroborg (lengte over alles 137,90 meter, lengte tussen de loodlijnen 131,50 meter, breedte 15,87 meter, holte 11 meter, ruiminhoud 482.000 cbft, 11.300 dwt, gt/nt 7250/3650, containercapaciteit 432 teu, waarvan 176 aan dek, voortstuwing 4500 kW Wärtsilä 9L32C). Voor het uithalen van deze vier schepen, die tot dusver als grootste ooit golden, had Provinciale Waterstaat een speciaal draaiboek gemaakt om zonder problemen de kunstwerken in het Eemskanaal en de zeesluis te Delfzijl te kunnen passeren. De gegevens van de circa zeven meter langere Elbeborg en Eeborg luiden: lengte over alles 144,56 meter, lengte tussen de loodlijnen 138,20 meter, breedte 15,87 meter, holte 11,15 meter, containercapaciteit 462 teu, waarvan 186 aan dek, draagvermogen van 12.000 ton, ruiminhoud 525.000 cbft. Dit duo is, gezien hun afmetingen, absoluut de allergrootste die binnendijks bij Koninklijke Niestern Sander kunnen worden gebouwd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer