Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Teus Vlot bouwt binnenvaartschip met dieselelektrische voortstuwing

SLIEDRECHT

Teus Vlot Diesel Marine in Sliedrecht legt momenteel de laatste hand aan een volledig dieselelektrisch aangedreven binnenvaartschip. Het gaat om de zelfvarende rivierhopperzuiger Nicole (81,30 x 10,30 meter, ruim 2000 ton), voor waterbouw en zandhandel Brandt NV uit het Belgische Baasrode.

1 / 2
Teus Vlot

Teus Vlot

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (16)
  • Ed

    Minder bekend zijn de elektrische verliezen, die ontstaan bij een dergelijke “overbrenging”. Het enige voordeel ligt in het feit dat de diesel een constant toerental kan draaien. Maar dat voordeel heeft een schroef met verstelbare bladen ook.

    Het beste transport is en blijft de trein, die zelfs met duurzaam opgewekte stroom overweg kan.

  • Ben Pijpstra

    Waarom worden scheeps schroefen niet hydraulisch aangedreven?

  • bert

    Diesel elektrische scheeps voortstuwing (gelijkstroom en totaal regelbaar) is “bijna” zo oud als de weg naar Rome. Nederland heeft daar in de eerste helft van de vorige eeuw vele hele grote en kleinere steentjes aan bijgedragen. Het leuke is nu, dat de moderne elektronica dit type aandrijvingen vanwege diverse redenen (o.a. brandstofbespring versus investering, milieu, etc.) weer bijzonder aantrekkelijk maakt. Jammer alleen, dat het nu allemaal met buitenlandse “kassies” moet. Leuk, dat enkele jonge innovatieve Hollanders het oppakken! De grote elektro technische industrie , universiteiten en Balkenendes innovatie platform, hebben deze systemen lelijk verwaarloosd.

  • piet

    Er kan niet gesteld worden dat dit systeem van anderen gecopieerd zou zijn, diesel-elektrische voortstuwing bestaat al jaren in de vorm zoals beschreven in dit artikel (ff googelen op electric propulsion). Dus de reactie die dit schaamteloos copieren noemt is zeer onterecht. De reactie dat een dergelijk systeem voor kleinere vermogens economisch eerder niet haalbaar was is(deels) waar, maar deze reden heeft niets met ontwikkelen van het systeem te maken, het is voor welke leverancier dan ook in het klein namaken wat al jaren in het groot bestaat

  • George

    Ik had het ook niet over de pontjes van de Breejen,maar over de grote ponten eerst op stoom en later diesel-electrisch.(Tolhuis,Houthaven)

  • Bijna goed

    Beste George,

    de IJveren die bij scheepswerf Den Breejen zijn gebouwd hadden een elektrische as uitvoering. De oorspronkelijke bedoeling was om aan de kant de diesels naar nominaal te brengen en zo de uitstoot te beperken. Achteraf was dit systeem niet erg succesvol en zijn de veren weer terug gebouwd naar conventioneel.
    Het systeem is dus niet vergelijkbaar.

    Overigens is elektrische voortstuwing al meer dan 100 jaar oud.

  • George

    Volgens mij waren de IJveren voor het autovervoer in de jaren 90 ook al Diesel-electrisch,aangedreven door DAF motoren.

  • Bijna goed

    Dit concept is niet door Teus Vlot ontwikkeld maar schaamteloos gekopiëerd van een ontwerp van D&A electric bv.
    D&A electric bv heeft het systeem van TSHD Wilma ontworpen, geleverd en inbedrijfgesteld. Dit systeem heeft een bewezen brandstof besparing.
    Het wordt inmiddels toegepast voor 6 schepen!
    Indien iemand inhoudelijk iets wil weten van een diesel elektrische aandrijving welke niet is ‘geleend’ van anderen kan beter http://www.da-electric.nl bekijken.

    Zoek naar D&A Eprop!

    De genoemde zaken in dit stuk wijzen erop dat dit concept zeker niet geoptimaliseerd is.

  • ouwe koek

    De zandzuiger Wilma vaart inmiddels al 3 jaar volgens dit concept dus zo innovatief is het niet.

  • ex VT er

    Het schip van de VT met diesel-electrische aandrijving
    Dat was de “Vlissingen”

  • Tja

    Lijkt me de eerst toepasbare mogelijkheid om nog zuiniger te varen.
    Wat ik me afvraag is.
    Waarom 3! 1350pk motoren?
    Het voordeel zit em er toch in dat je zo’n motor optimaal belast (vollast)
    Dat baggeren kost stroom ja maar varen doet dat ding op die kanalen met waarschijnlijk een paar honderd pk.
    Waarom 3 relatief grote motoren en niet bijv 5 van verschillende formaten? zodat voor iedere situatie een geschikt vermogen voorhanden is.

    Zou iemand hier serieus wat meer inhoudelijk op willen reageren?

  • Ab de Jongh

    Was de ex Nova Zembla, Ik San antonio, 2101109, in 1964 niet als eerste binnenvaart sleepschip omgebouwd tot motorvrachtschip met diesel electrische aandrijving ?

  • Duh!

    Dieselelectrisch is niet nieuw maar dit te doen met frequentie regelaars op kleine schaal is economisch nog niet zo lang mogelijk.

    Prachtig systeem met toekomst!

  • Scheeps elektricën

    @ Marc, Klopt ja. Ik sprak een tijd geleden een schipper die voor de VT heeft gevaren op een diesel elektrisch aangedreven tanker. De toerenregeling en het rendement waren toen nog niet helemaal optimaal in vergelijking met nu.
    Wij voeren de schepen al een aantal jaar standaard met een diesel elektrische boegschroeven i.c.m. watergekoelde f.o.’s uit.

  • frans

    De CSPLO had op de Elbe al hekradarboten varen, die diesel-electrisch oa. de Biskidy. De boot die in Werkendam lag van de Veka was er ook zo een. De CFNR had ook sleepboten zie zo werden aangedreven
    Dus het is niets nieuws onder de zon.

    Frans

  • Marc

    Had de VT destijds ook niet Diesel Elektrische schepen?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook