Sterkste havensleper van Noordwest-Europa

De Smit Cheetah is een havensleper met de kracht van een zeesleper. Met een trekkracht van ruim 95 ton kan dit nieuwste trekpaard van Smit Internationale ook buitengaats de grootste tankers en containerschepen assisteren en escorteren, en ook booreilanden verhalen.

Sterkste havensleper van Noordwest-Europa

De Smit Cheetah is de derde sleper van een serie van vier Damen ASD Tugs 3213 die in 2009 op de Song Cam werf bij Haiphong in Vietnam zijn gebouwd. De eerste sleper uit de serie is 31 mei van dit jaar door deze Damen-werf opgeleverd. Het betreft de Smit Panther (bnr 513001) die vervolgens in de Adriatische Zee onder de vlag van Atlantic Towage bij een grote LNG-terminal offshore Italië aan de slag is gegaan.

Nummer twee, de Smit Jaguar (bnr 513002), is 23 juli opgeleverd. Deze sleper is in India aan het werk. Nummer drie, de Smit Cheetah (bnr 513003) is de eerste uit de serie die na haar oplevering op 18 september naar Nederland is gekomen. In aantocht is nu nog nummer vier, de Smit Tiger (bnr 513004), die na oplevering in Zeebrugge wordt ingezet.

Deze havenslepers van de zogeheten roofdierklasse zijn gebouwd naar een ontwerp van Damen Tugs & Workboats in Gorinchem. De slepers zijn 32,14 meter lang, 13,29 meter breed en hebben een diepgang van 6,26 meter. Bij trekproeven bleken zij vooruit ruim 95 ton en achteruit bijna 90 ton te kunnen trekken. De voortstuwing bestaat uit twee achtcilinder Caterpillar C280-8/MC diesels met een totaalvermogen van 5420 kW/7268 bhp bij 1000 toeren. Deze motoren drijven elk een Rolls Royce US 285 azimuth schroefunit aan.

Voor het hulpvermogen worden Caterpillar dieselgeneratoren gebruikt. Zowel op het voor- als het achterschip staat een sterke sleeplier opgesteld. De lier op het werkdek is zo uitgevoerd dat hiermee ook ankerwerk kan worden uitgevoerd bij het verhalen van booreilanden. Voor het blussen van branden (FiFi 1) staan twee pompen opgesteld met elk een capaciteit van 1400 kuub per uur. Aan boord is accommodatie voor dertien personen.

Naast de enorme trekkracht vallen ook het hoge vrijboord, de hekrol in het achterschip en het lage dekhuis op. Verder heeft de sleper een zeer groot acceleratievermogen. Binnen enkele seconden kan het vaartuig 360 graden ronddraaien en van nul een snelheid van ruim veertien knopen bereiken. Smit Internationale is de eerste sleepvaartonderneming die dit nieuwe type superhavensleper van Damen heeft afgenomen. Het is een kwestie van tijd dat ook dit type standaardhavensleper, net als eerdere typen werkschepen uit de keuken van de werf in Gorinchem, een succes op de exportmarkt wordt. (PAS)

Sterkste havensleper van Noordwest-Europa | Schuttevaer.nl

Sterkste havensleper van Noordwest-Europa

De Smit Cheetah is een havensleper met de kracht van een zeesleper. Met een trekkracht van ruim 95 ton kan dit nieuwste trekpaard van Smit Internationale ook buitengaats de grootste tankers en containerschepen assisteren en escorteren, en ook booreilanden verhalen.

Sterkste havensleper van Noordwest-Europa

De Smit Cheetah is de derde sleper van een serie van vier Damen ASD Tugs 3213 die in 2009 op de Song Cam werf bij Haiphong in Vietnam zijn gebouwd. De eerste sleper uit de serie is 31 mei van dit jaar door deze Damen-werf opgeleverd. Het betreft de Smit Panther (bnr 513001) die vervolgens in de Adriatische Zee onder de vlag van Atlantic Towage bij een grote LNG-terminal offshore Italië aan de slag is gegaan.

Nummer twee, de Smit Jaguar (bnr 513002), is 23 juli opgeleverd. Deze sleper is in India aan het werk. Nummer drie, de Smit Cheetah (bnr 513003) is de eerste uit de serie die na haar oplevering op 18 september naar Nederland is gekomen. In aantocht is nu nog nummer vier, de Smit Tiger (bnr 513004), die na oplevering in Zeebrugge wordt ingezet.

Deze havenslepers van de zogeheten roofdierklasse zijn gebouwd naar een ontwerp van Damen Tugs & Workboats in Gorinchem. De slepers zijn 32,14 meter lang, 13,29 meter breed en hebben een diepgang van 6,26 meter. Bij trekproeven bleken zij vooruit ruim 95 ton en achteruit bijna 90 ton te kunnen trekken. De voortstuwing bestaat uit twee achtcilinder Caterpillar C280-8/MC diesels met een totaalvermogen van 5420 kW/7268 bhp bij 1000 toeren. Deze motoren drijven elk een Rolls Royce US 285 azimuth schroefunit aan.

Voor het hulpvermogen worden Caterpillar dieselgeneratoren gebruikt. Zowel op het voor- als het achterschip staat een sterke sleeplier opgesteld. De lier op het werkdek is zo uitgevoerd dat hiermee ook ankerwerk kan worden uitgevoerd bij het verhalen van booreilanden. Voor het blussen van branden (FiFi 1) staan twee pompen opgesteld met elk een capaciteit van 1400 kuub per uur. Aan boord is accommodatie voor dertien personen.

Naast de enorme trekkracht vallen ook het hoge vrijboord, de hekrol in het achterschip en het lage dekhuis op. Verder heeft de sleper een zeer groot acceleratievermogen. Binnen enkele seconden kan het vaartuig 360 graden ronddraaien en van nul een snelheid van ruim veertien knopen bereiken. Smit Internationale is de eerste sleepvaartonderneming die dit nieuwe type superhavensleper van Damen heeft afgenomen. Het is een kwestie van tijd dat ook dit type standaardhavensleper, net als eerdere typen werkschepen uit de keuken van de werf in Gorinchem, een succes op de exportmarkt wordt. (PAS)