Japanners bouwen extreem zuinig schip

Mitsui OSK Lines ontwikkelt een dieselelektrisch autotransportschip dat veertig tot vijftig procent minder energie verbruikt (en CO2-uitstoot) als de huidige generatie autotransportschepen van Mitsui. Het ISHIN-1 gedoopte schip haalt die besparing voornamelijk door een aantal nieuwe, maar inmiddels geteste, technieken te combineren.

Japanners bouwen extreem zuinig schip

Zo kan de ISHIN-1 in de haven, ook tijdens laden en lossen, alle generatoren afzetten, wat het daar emissievrij maakt. De voor het scheepsbedrijf benodigde energie komt dan van een lithium-ion accubank met een capaciteit van 15.000 kWh.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Japanners bouwen extreem zuinig schip | Schuttevaer.nl

Japanners bouwen extreem zuinig schip

Mitsui OSK Lines ontwikkelt een dieselelektrisch autotransportschip dat veertig tot vijftig procent minder energie verbruikt (en CO2-uitstoot) als de huidige generatie autotransportschepen van Mitsui. Het ISHIN-1 gedoopte schip haalt die besparing voornamelijk door een aantal nieuwe, maar inmiddels geteste, technieken te combineren.

Japanners bouwen extreem zuinig schip

Zo kan de ISHIN-1 in de haven, ook tijdens laden en lossen, alle generatoren afzetten, wat het daar emissievrij maakt. De voor het scheepsbedrijf benodigde energie komt dan van een lithium-ion accubank met een capaciteit van 15.000 kWh.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer