Nieuwbouw fors duurder door prijsstijging ijzererts

De verdubbeling van de prijzen van ijzererts, die onlangs bekend werd gemaakt, zal gevolgen hebben voor de scheepsbouw. De prijzen van schepen zullen, afhankelijk van de hoeveelheid verwerkt staal in een schip, stijging met tien tot vijftien procent. Dat verwacht bestuursadviseur Ruud Schouten van de Nederlandse scheepsbouwersvereniging VNSI.

‘Ze verwachten forse prijsstijgingen en een extra nadeel voor de Nederlandse scheepsbouw is dat staal in Europa duurder is dan in andere landen’, zegt Schouten. De Europese scheepsbouworganisatie Cesa heeft daarvoor aandacht gevraagd bij de Europese Commissie. Schouten weet niet precies wat de oorzaak is van de relatief hoge prijs van staal in Europa. ‘De import van Chinees staal is niet gemakkelijk, want daar heeft de EU quota voor afgesproken. Verder zou het te maken kunnen hebben met de dure euro maar het is ook zo dat de Europese staalproducten hogere prijzen bereken dan hun collega’s in de rest van de wereld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwbouw fors duurder door prijsstijging ijzererts | Schuttevaer.nl

Nieuwbouw fors duurder door prijsstijging ijzererts

De verdubbeling van de prijzen van ijzererts, die onlangs bekend werd gemaakt, zal gevolgen hebben voor de scheepsbouw. De prijzen van schepen zullen, afhankelijk van de hoeveelheid verwerkt staal in een schip, stijging met tien tot vijftien procent. Dat verwacht bestuursadviseur Ruud Schouten van de Nederlandse scheepsbouwersvereniging VNSI.

‘Ze verwachten forse prijsstijgingen en een extra nadeel voor de Nederlandse scheepsbouw is dat staal in Europa duurder is dan in andere landen’, zegt Schouten. De Europese scheepsbouworganisatie Cesa heeft daarvoor aandacht gevraagd bij de Europese Commissie. Schouten weet niet precies wat de oorzaak is van de relatief hoge prijs van staal in Europa. ‘De import van Chinees staal is niet gemakkelijk, want daar heeft de EU quota voor afgesproken. Verder zou het te maken kunnen hebben met de dure euro maar het is ook zo dat de Europese staalproducten hogere prijzen bereken dan hun collega’s in de rest van de wereld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer