Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

[OPINIE] Digitalisering maakt scheepvaart niet veiliger

VREESWIJK

Op sociale media is elke dag wel een nieuw filmpje of foto te vinden van een averij in de binnenvaart. De oorzaken van deze averijen blijven helaas vaak opgehelderd. Maar niemand kan er omheen dat een aanzienlijk aantal aan onachtzaamheid is te wijten. Hoe is anders te verklaren dat schepen niet op marifoonoproepen reageren en vervolgens zonder meer over een schip heen varen, of kop-op-kop tot stilstand komen?

1 / 1
Een binnenvaartschip bij de Van Cauwelaertsluis in Antwerpen. (Foto Alf van Beem)

Een binnenvaartschip bij de Van Cauwelaertsluis in Antwerpen. (Foto Alf van Beem)

Deze onoplettendheid kan door een zeer bedenkelijke keuze van de roerganger worden veroorzaakt. Bijvoorbeeld doordat hij meent de scheepsnavigatie gemakkelijk te kunnen combineren met televisiekijken of appen. Maar het kan ook heel goed een gevolg zijn van de eisen van de wal. Gedwongen onachtzaamheid. Totaal onacceptabel. Het is namelijk zo dat de administratieve taken in de stuurhut almaar toenemen. Behalve wettelijke administratieve verplichtingen vóór vertrek, heeft menig schipper ook met administratieve verplichtingen jegens klanten, terminals, bevrachters en havens te maken. En al deze digitale werkzaamheden worden in de praktijk meestal door slechts een persoon verricht, de schipper. En veelal tijdens de vaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • Belvona

    Antwerpen, is bij mijn inziens de enige haven, die het Europa nummer niet gebruikt, maar het FD nummer. Wanneer gaat de Port Of Antwerp toe treden tot de EU ???

  • j.hagens

    Nederland en diverse landen om ons heen zijn economisch groot geworden door het midden en klein bedrijf.
    Helaas denkt men veel te weinig mee met deze sector, denk aan de Boeren deze worden met alle middelen klem gezet, de Vissers, hun wordt het vissen onmogelijk gemaakt.
    In onze sector worden we flink dwars gezeten door de Nederlandse Spoorwegen,
    gaan flink beknabbelen in de bedieningstijden van een spoorbrug, als er een onderdeel stuk is, duurt het 6 weken of langer eer het gerepareerd is, en een andere sector krijgt een slechte naam, en kan financieel voor de kosten opdraaien.
    De bruggen over het van Starkenborg Kanaal zijn stuk, er wordt Maandag gekeken of er bediening ter plaatse nodig is, hallo de Scheepvaart is een 24 uurs economie,
    natuurlijk begrijpt een ieder dat er enige tijd nodig is om dingen te regelen, maar als er bij ons iets stuk gaat, pakken we de telefoon en gaan we gelijk met hulp van derde iets ondernemen.
    Overigens geeft deze laatste storing aan dat een lage brug in Groningen uit de boze is, helemaal geen brug er is de Noordzeebrug en de Busbaanbrug, voorts zou je een 9 mtr. hoge vaste brug kunnen bouwen met aan beide zijdes liften of een roltrap, of een voetganners/fiets tunnel eender als de Maastunnel maar dan in het klein.
    Het kan toch niet waar zijn dat een klein deel van de bewoners van de stad Groningen een deel van de Nederlandse economie gaan beinvloeden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook