[OPINIE] Digitalisering maakt scheepvaart niet veiliger

Op sociale media is elke dag wel een nieuw filmpje of foto te vinden van een averij in de binnenvaart. De oorzaken van deze averijen blijven helaas vaak opgehelderd. Maar niemand kan er omheen dat een aanzienlijk aantal aan onachtzaamheid is te wijten. Hoe is anders te verklaren dat schepen niet op marifoonoproepen reageren en vervolgens zonder meer over een schip heen varen, of kop-op-kop tot stilstand komen?

Een binnenvaartschip bij de Van Cauwelaertsluis in Antwerpen. (Foto Alf van Beem)
Een binnenvaartschip bij de Van Cauwelaertsluis in Antwerpen. (Foto Alf van Beem)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

[OPINIE] Digitalisering maakt scheepvaart niet veiliger | Schuttevaer.nl

[OPINIE] Digitalisering maakt scheepvaart niet veiliger

Op sociale media is elke dag wel een nieuw filmpje of foto te vinden van een averij in de binnenvaart. De oorzaken van deze averijen blijven helaas vaak opgehelderd. Maar niemand kan er omheen dat een aanzienlijk aantal aan onachtzaamheid is te wijten. Hoe is anders te verklaren dat schepen niet op marifoonoproepen reageren en vervolgens zonder meer over een schip heen varen, of kop-op-kop tot stilstand komen?

Een binnenvaartschip bij de Van Cauwelaertsluis in Antwerpen. (Foto Alf van Beem)
Een binnenvaartschip bij de Van Cauwelaertsluis in Antwerpen. (Foto Alf van Beem)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer