Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aasta Hansteen-platform levert eerste aardgas

OSLO

Het indrukwekkende Noorse productieplatform Aasta Hansteen van operator Equinor heeft vlak voor de jaarwisseling voor het eerst gas geproduceerd. Het gaat om het grootste SPAR-type platform ter wereld en het eerste op het Noorse continentale plat. Nederlandse bedrijven hebben een belangrijke rol gespeeld bij dit project.

1 / 1
Met het grootste SPAR-platform ter wereld wordt gas uit het grote Aasta Hansteen-veld geproduceerd. (Foto Roar Lindefjeld en Bo B. Randulff - Equinor)

Met het grootste SPAR-platform ter wereld wordt gas uit het grote Aasta Hansteen-veld geproduceerd. (Foto Roar Lindefjeld en Bo B. Randulff - Equinor)

Alles is groot en indrukwekkend aan het Aasta Hansteen-project dat jaren geleden door Statoil (thans Equinor) op stapel is gezet. Doel was gas te gaan winnen uit het diepste gasveld in Noorse wateren, gelegen in blok 6707/10, waarvan de winbare reserves werden geschat op ruim 55 miljard kubieke meter gas en circa 350 miljoen vaten condensaat. Het Aasta Hansteen-veld ligt circa 300 kilometer ten westen van Sandnessjøen en is vernoemd naar een bekende Noorse schrijfster, schilderes en feministe. De waterdiepte ter plekke bedraagt 1300 meter.

Platform-type
Voor het in productie brengen van het gasveld heeft Statoil destijds gekozen voor een SPAR-type platform. Een verticaal drijvende, cilindervormige boei met daarop een grote topsidemodule. De bouwopdracht ging naar Hyundai in Zuid-Korea. De cilinder kreeg een lengte van 198 meter, een diameter van 50 meter en een gewicht van 46.000 ton. Nog niet eerder was een dergelijke grote SPAR-constructie gebouwd. De Zuid-Koreaanse werf bouwde ook de enorme topside, die een gewicht kreeg van 24.300 ton. Voor deze topside leverde CKT Projects uit Vlaardingen de 3200 ton wegende accommodatie-module voor 108 personen. Eind 2015 vervoerde het zware-ladingschip Swan van Dockwise deze module naar Zuid-Korea om daar op de topside te worden geïnstalleerd. 

Transporten
Het zou voor Dockwise, inmiddels een dochter van Boskalis, niet bij dit ene transport blijven. De Dockwise Vanguard zou bijvoorbeeld in 2017 worden ingezet om de 46.000 ton wegende cilinder horizontaal van Zuid-Korea naar Noorwegen te vervoeren. Daar werd de cilinder via de float-off methode gelost, geballast en rechtop in een Noors fjord verankerd. Kort daarop volgde het transport van de topside-module. Hiervoor zette Dockwise haar één na grootste zware-ladingschip White Marlin in. Eenmaal in Noorwegen werd de topside overgenomen door de S-klasse zwaartransportschepen Swift en Teal, eveneens van Dockwise. Deze vormden samen een reuzen-catamaran en slaagden er zo in om de topside door middel van een zogeheten dual ship float-over operatie op de cilinder te plaatsen. Bij de voorbereidingen hiervan was voor het Marin in Wageningen een belangrijke rol weggelegd.
Na de float-over operatie was een platform ontstaan met een gewicht van ruim 70.000 ton en een hoogte van 339 meter. In april 2018 werd deze gigant met vijf zeeslepers naar het Aasta Hansteen-veld versleept, waar intussen al zeven productieputten waren geboord. 

Pijpleiding
Allseas had met de grootste monohull pijpenlegger ter wereld, de Solitaire, intussen een 482 kilometer lange gasexportleiding met een diameter van 36 inch aangelegd van het Aasta Hansteen-veld naar de gasterminal in het Noorse Nyhamna. Deze zogeheten Polarled pijpleiding van operator Gassco heeft zoveel capaciteit dat er ook nog andere gasvelden uit de omgeving van Aasta Hansteen op kunnen worden aangesloten. Waaronder het Snefrid North-veld dat binnenkort in productie wordt gebracht.
Het geproduceerde gas is bestemd voor Europese afnemers. Op 16 december 2018 ging de gaskraan open en een dag later kon het eerste gas aan Engeland worden geleverd. Partners in het Aasta Hansteen-project zijn naast Equinor (51%) Wintershall Norge (24%), OMV Norge (15%) en ConocoPhillips (10%). Samen investeerden zijn 4,4 miljard dollar in dit eerste Noorse diepwaterproject. (PAS)

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Sjaak van Wijk

    Tja, wanneer wilden wij stoppen, met dit gas ?

Lees ook