Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Allseas rondt TurkStream pijpleidingproject af

ISTANBUL

Offshoreaannemer Allseas heeft het ambitieuze TurkStream pijpleidingproject afgerond. Een hoofdrol was hierbij weggelegd voor het grootste schip ter wereld, de Pioneering Spirit, die voor dit werk was uitgerust met een megastinger.

1 / 1
De laatste pijpen voor de TurkStream-leiding op de lasstraat van de Pioneering Spirit. (Foto South Stream)

De laatste pijpen voor de TurkStream-leiding op de lasstraat van de Pioneering Spirit. (Foto South Stream)

Eind 2016 ontving Allseas van Gazprom-dochter South Stream Transport de opdracht voor de aanleg, dwars door de Zwarte Zee, van twee parallel lopende, 930 kilometer lange gastransportleidingen. Die moesten de Russische plaats Anapa verbinden met de Turkse plaats Kiyikoy, even ten westen van Istanbul. De beide leidingen, elk met een diameter van 32 inch, kunnen per jaar samen circa 31,5 miljard kubieke meter Russisch gas vervoeren. De ene leiding is bedoeld voor de levering van gas aan Turkije, de andere voor de levering van gas aan andere Zuid-Europese landen. Allseas begon vorig jaar mei met de aanleg en zette hiervoor twee van haar pijpenleggers in. De Audacia voor de ondiepe delen van het tracé en de Pioneering Spirit voor de diepe delen met waterdieptes tot 2200 meter. Het werk verliep zo voorspoedig dat het ruim een maand eerder dan gepland kon worden afgerond.

Pijpstukken
De Pioneering Spirit, ontworpen voor het in zee installeren of het weer uit zee verwijderen van grote platformtopsides, kan ook als pijpenlegger worden ingezet. In dat geval wordt tussen de boegsecties van het vaartuig een zogeheten stinger gehangen. Dit is een 150 meter lange en 65 meter brede staalconstructie van 4200 ton, waarover de pijpleiding in zee wordt geleid. Dit gebeurt volgens de zogeheten S-lay methode. De beide TurkStream-leidingen zijn opgebouwd uit pijpstukken met een lengte van elk 12 meter die aan boord in de lasstraat (firing line) aan elkaar worden gelast. Deze pijpstukken worden gedurende het legwerk door bevoorradingsvaartuigen aangevoerd, wat een heel nauwkeurige logistieke planning vergt. Eind 2019 worden de leidingen in gebruik genomen. (PAS)
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook