Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

HMC verlegt hefgrenzen

LEIDEN

Met de toepassing van een nieuw hefsysteem wil Heerema Marine Contractors (HMC) de allerzwaarste jackets en topsides gaan installeren of uit zee verwijderen.

Dit zogeheten QUAD-hefsysteem, waarbij twee kraanschepen tegelijk worden ingezet, is 22 oktober met succes in de Golf van Mexico beproefd. De test is uitgevoerd met de halfafzinkbare kraanschepen Thialf en Balder. Door deze vaartuigen met de kranen naar elkaar toe af te meren, konden ze samen een zware ponton tientallen meters optillen. De Thialf en Balder van Heerema, die tot de grootste hefschepen ter wereld behoren, beschikken over een gezamenlijk hefcapaciteit van 20.500 ton. De Thialf is goed voor 14.200 ton en de Balder voor 6300 ton.
In aantocht is nog het allergrootste kraanschip ter wereld. Dit is de Sleipnir die nu nog in het Verre Oosten in aanbouw is. Dit hefschip wordt uitgerust met twee Huisman-kranen van elk 10.000 ton, zodat in tandem lasten tot 20.000 ton kunnen worden getild. Wordt de Sleipnir straks samen met de Thialf ingezet, dan kunnen de hefgrenzen nog verder worden verlegd tot een maximum van 34.200 ton. Het QUAD-hefsysteem, dat door DNV-GL is gecertificeerd, stelt werven in staat om onshore nog zwaardere jackets en topsides te bouwen. (PAS)   

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook