Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Jan De Nul zet tweede schip in op windmarkt

Aalst

De nieuwe Taillevent van Jan de Nul kan zich met behulp van haar zes poten tot op een diepte van 40 meter opkrikken tot boven zeeniveau en vormt dan een stabiel werkplatform waarmee offshore windturbines en hun funderingen ter plaatse kunnen worden gebracht en geïnstalleerd.

1 / 1
De Taillevent heeft een diepgang van 5,22 meter en een draagvermogen van 6000 ton. Het schip is uitgerust met dynamische positionering via drie roerpropellers en drie boegschroeven. (Foto Jan De Nul)

De Taillevent heeft een diepgang van 5,22 meter en een draagvermogen van 6000 ton. Het schip is uitgerust met dynamische positionering via drie roerpropellers en drie boegschroeven. (Foto Jan De Nul)

  • Hefschip Taillevent stabiel platform in 40 meter diep water

  • Eerste klussen in België, Duitsland en Taiwan

Door Justin Gleissner
Aan boord zijn twee kranen geïnstalleerd met hijsvermogens van respectievelijk 1000 en 50 ton. De Taillevent is 140 meter lang, biedt accommodatie aan 112 bemanningsleden en vaart onder Luxemburgse vlag. Jan de Nul heeft het schip vernoemd naar een legendarische Franse chef-kok. Hij werd in 1310 geboren als Guillaume Tirel en wist, begonnen als keukenhulpje, door te dringen tot het Franse hof.

De Taillevent is de in 2011 gebouwde MPI Discovery en werd overgenomen van de Nederlandse Vroon Group. In Oostende werd de nieuwe aanwinst donderdag 25 oktober gedoopt door Pauline Stassijns, kleindochter van bestuurder Dirk De Nul.

De Taillevent wordt in eerste instantie ingezet bij de bouw van een windpark met 32 windturbines van 6,2 megawatt voor de kust van het Duitse Borkum en daarna voor het Belgische project North-wester II, waarvoor 23 turbines worden opgericht met een vermogen van 9,5 megawatt per stuk. Deze windturbines zijn momenteel de krachtigste ter wereld.

Tekentafel
Eind 2020 is het schip besteld in Taiwan, waar ze de funderingen gaat plaatsen voor een park van 120 megawatt. Die drie contracten vertegenwoordigen een waarde van 350 miljoen euro. Daaraan kan dan nog de plaatsing in Taiwan worden gevoegd van 21 tyfoonbestendige windturbines; een contract van 500 miljoen euro.

Niet te verbazen dat op de doopplechtigheid donderdag de Taiwanezen prominent aanwezig waren.

De Taillevent is het tweede offshore-installatieschip van De Nul, die in 2015 al de Vol au vent had verworven van DEME om te kunnen meedingen op de markt van windparken op zee. Op de tekentafels op het hoofdkantoor in Aalst ligt het ontwerp voor een derde schip ook al klaar. De drie eenheden kunnen tevens worden ingezet voor de offshore winning van gas en olie.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook