Het in Rotterdam gevestigde ontwerpbureau, onderdeel van de Noorse Ulstein Group, heeft eerder al naam gemaakt met het ontwerp van diverse kraan-pijpenlegvaartuigen, waarvan een hele reeks is gebouwd. Nieuw is het nu gepresenteerde Ulstein Alfa Lift-concept, waarvan in 2015 de ontwikkeling al is begonnen. Uniek is dat dit zware-ladingschip hijsoperaties op zee kan uitvoeren, zelfs als het hoofddek geheel onder water ligt. Volgens een woordvoerder van Ulstein Design & Solutions combineert het gepatenteerde ontwerp hiermee de voordelen van een afzinkbaar transportschip met de hijscapaciteiten van een 3000-tons kraanvaartuig. De capaciteiten van het 216,30 meter lange en 56 meter brede vaartuig zijn afgestemd op de toekomstige behoeften van de offshore windenergiesector. Hierbij kan de Alfa Lift 10 elk 1500 ton wegende jackets of 11 monopiles met transitiestukken van 2000 ton transporteren en installeren. Het vaartuig krijgt een draagvermogen van 48.000 ton, een geïnstalleerd vermogen van zesmaal 6875 kW, een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem en een dienstsnelheid van 13 knopen. OHT heeft de bouw van het eerste schip uitbesteed bij de Chinese werf China Merchant Heavy Industry, die het vaartuig begin 2021 dient op te leveren. Voor de Noorse rederij, die over een vloot van vijf afzinkbare zware-ladingvaartuigen beschikt, worden met de bouworder de eerste schreden gezet richting offshore windinstallatiemarkt. (PAS)
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?