Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

HMC stopt met pijpenleggen

LEIDEN

Heerema Marine Contractors (HMC) zet opnieuw het mes diep in het personeelsbestand. Deze keer moeten 350 banen worden geschrapt, omdat het offshoreconcern stopt met het leggen van pijpen offshore.

1 / 1
De Aegir van HMC wordt omgebouwd tot snelvarend kraanschip. (Foto PAS Publicaties)

De Aegir van HMC wordt omgebouwd tot snelvarend kraanschip. (Foto PAS Publicaties)

  • Opnieuw honderden banen weg

Door Paul Schaap
HMC in Leiden heeft al enige tijd te kampen met hevige concurrentie en overcapaciteit als het gaat om het leggen van pijpen in zee. Het bedrijf is op dit gebied actief met het diepwaterconstructievaartuig Aegir, een monohull-vaartuig dat in 2013 de offshore-vloot is komen versterken. Dit 210 meter lange schip kan via de J-lay en R-lay methode pijpen in diep water  leggen. De hiervoor aan dek opgestelde pijpenlegtoren en reels zullen nu echter worden verwijderd, waarna HMC de Aegir als snelvarend kraanschip wil gaan inzetten. Het vaartuig is voor zwaar hefwerk al wel uitgerust met een heavylift-kraan met een hefcapaciteit van 4000 ton.

HMC zegt dat de lopende pijpenlegactiviteiten gewoon worden afgerond.  Volgens CEO Pieter Heerema zijn gedwongen ontslagen echter onvermijdelijk. Ook zal HMC, gedicteerd door de moeilijke marktomstandigheden in de offshoresector, moeten veranderen in een ander soort organisatie die hij als een slagvaardige marine offshore contractor typeert. Dit gaat met drie businessunits gebeuren die zich bezighouden met het transporteren en installeren van offshoremodules, het ontmantelen van offshoreplatformen en het uitvoeren van werkzaamheden in de windenergiesector offshore.

Behalve het kraanschip Aegir beschikt HMC over de grote halfafzinkbare kraanschepen Balder en Thialf, de zeeslepers Bylgia en Kolga en een tiental zware-ladingpontons. In aanbouw voor HMC in Singapore is nog de Sleipnir, het allergrootste halfafzinkbare kraanschip ter wereld. Dit vaartuig wordt uitgerust met twee Huisman-kranen met elk een hefcapaciteit van 10.000 ton. HMC moet de Ondernemingsraad nog om advies vragen over het voornemen 350 banen te schrappen. In 2017 zijn bij het concern ook al 250 banen verdwenen.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook