Enorme sleepoperatie met Noors platform

Vijf van de allersterkste zeeslepers moesten eraan te pas komen om het enorme Aasta Hansteen gasproductieplatform naar zee te verslepen. Met de inzet van 150.000 pk kon deze transportreis over een afstand van 500 mijl in 12 dagen worden gemaakt.

Enorme sleepoperatie met Noors platform

Het Noorse olieconcern Statoil gaat het Aasta Hansteen-platform inzetten om gas en condensaat te winnen uit drie velden in 1300 meter diep water in het Vøring-gebied in de Noorse Zee. De velden in blok 6707/10 bevinden zich circa 300 kilometer uit de Noorse kust. Statoil zet hiervoor het grootste SPAR-type platform ter wereld in dat bestaat uit een bijna 200 meter hoge en 46.000 ton wegende romp en een 24.300 ton wegende topside. Beide platformdelen zijn op de Hyundai-werf in Zuid-Korea gebouwd en in delen door Dockwise naar Noorwegen vervoerd. Hier is in een fjord de topside op de romp gezet en het geheel gereedgemaakt voor transport naar zee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Enorme sleepoperatie met Noors platform | Schuttevaer.nl

Enorme sleepoperatie met Noors platform

Vijf van de allersterkste zeeslepers moesten eraan te pas komen om het enorme Aasta Hansteen gasproductieplatform naar zee te verslepen. Met de inzet van 150.000 pk kon deze transportreis over een afstand van 500 mijl in 12 dagen worden gemaakt.

Enorme sleepoperatie met Noors platform

Het Noorse olieconcern Statoil gaat het Aasta Hansteen-platform inzetten om gas en condensaat te winnen uit drie velden in 1300 meter diep water in het Vøring-gebied in de Noorse Zee. De velden in blok 6707/10 bevinden zich circa 300 kilometer uit de Noorse kust. Statoil zet hiervoor het grootste SPAR-type platform ter wereld in dat bestaat uit een bijna 200 meter hoge en 46.000 ton wegende romp en een 24.300 ton wegende topside. Beide platformdelen zijn op de Hyundai-werf in Zuid-Korea gebouwd en in delen door Dockwise naar Noorwegen vervoerd. Hier is in een fjord de topside op de romp gezet en het geheel gereedgemaakt voor transport naar zee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer