Spectaculair hoogstandje Dockwise

Met de zwaartransportvaartuigen Teal en Swift als supercatamaran is het Boskalis-dochter Dockwise in een Noorse fjord gelukt om de 24.300 ton wegende topsidemodule op de romp van het Aasta Hansteen gasproductieplatform te installeren.

PAS Dockwise

Nadat de enorme topsidemodule door de White Marlin van Dockwise van Zuid-Korea naar Ølensvag in Noorwegen was overgebracht, meerden daar de Teal en Swift aan beide kanten van dit zware-ladingschip af. Door een slimme ballastoperatie namen de twee laatstgenoemde schepen de module over en kon de White Marlin eronder vandaan worden gesleept. Vervolgens werden de Teal en Swift met hun 24.300 ton wegende lading naar Stord gesleept. Daar lag de 46.000 ton wegende romp, met een hoogte van bijna 200 meter, bijna geheel afgezonken en zwaar verankerd klaar. De top stak slechts enkele meters boven water uit. De beide schepen werden om de romp gepositioneerd. Door deze te ontballasten kon de topsidemodule van de Teal en Swift worden gelicht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Spectaculair hoogstandje Dockwise | Schuttevaer.nl

Spectaculair hoogstandje Dockwise

Met de zwaartransportvaartuigen Teal en Swift als supercatamaran is het Boskalis-dochter Dockwise in een Noorse fjord gelukt om de 24.300 ton wegende topsidemodule op de romp van het Aasta Hansteen gasproductieplatform te installeren.

PAS Dockwise

Nadat de enorme topsidemodule door de White Marlin van Dockwise van Zuid-Korea naar Ølensvag in Noorwegen was overgebracht, meerden daar de Teal en Swift aan beide kanten van dit zware-ladingschip af. Door een slimme ballastoperatie namen de twee laatstgenoemde schepen de module over en kon de White Marlin eronder vandaan worden gesleept. Vervolgens werden de Teal en Swift met hun 24.300 ton wegende lading naar Stord gesleept. Daar lag de 46.000 ton wegende romp, met een hoogte van bijna 200 meter, bijna geheel afgezonken en zwaar verankerd klaar. De top stak slechts enkele meters boven water uit. De beide schepen werden om de romp gepositioneerd. Door deze te ontballasten kon de topsidemodule van de Teal en Swift worden gelicht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer