Fugro koopt Rem Etive

Hoewel Fugro nog steeds gebukt gaat onder de recessie in de olie- en gasindustrie, heeft men toch besloten te investeren in de aankoop van een multifunctioneel offshoresupportvaartuig. Het betreft de Rem Etive van Solstad Offshore. Het dieselelektrisch aangedreven vaartuig vaart onder Noorse vlag en heeft Fosnavaag als thuishaven.

Het ingenieursbureau uit Leidschendam chartert de 93 meter lange en bijna 20 meter brede Rem Etive al langere tijd. Het vaartuig is in 2007 van stapel gelopen en is onder meer uitgerust met een deiningsgecompenseerde offshorekraan met een hefcapaciteit van 140 ton, een groot helikopterdek en onderwaterrobots waarmee tot in 3000 meter diep water kan worden gewerkt. De Rem Etive is één van de paradepaardjes van Fugro in Zuidoost-Azië en continu van werk voorzien. Het chartercontract zou deze maand aflopen. Toen Fugro echter twee meerjarige contracten voor inspectie-, reparatie- en onderhoudswerk in voornoemde regio wist binnen te halen, werd het lucratiever om de Rem Etive te kopen in plaats van opnieuw te charteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Fugro koopt Rem Etive | Schuttevaer.nl

Fugro koopt Rem Etive

Hoewel Fugro nog steeds gebukt gaat onder de recessie in de olie- en gasindustrie, heeft men toch besloten te investeren in de aankoop van een multifunctioneel offshoresupportvaartuig. Het betreft de Rem Etive van Solstad Offshore. Het dieselelektrisch aangedreven vaartuig vaart onder Noorse vlag en heeft Fosnavaag als thuishaven.

Het ingenieursbureau uit Leidschendam chartert de 93 meter lange en bijna 20 meter brede Rem Etive al langere tijd. Het vaartuig is in 2007 van stapel gelopen en is onder meer uitgerust met een deiningsgecompenseerde offshorekraan met een hefcapaciteit van 140 ton, een groot helikopterdek en onderwaterrobots waarmee tot in 3000 meter diep water kan worden gewerkt. De Rem Etive is één van de paradepaardjes van Fugro in Zuidoost-Azië en continu van werk voorzien. Het chartercontract zou deze maand aflopen. Toen Fugro echter twee meerjarige contracten voor inspectie-, reparatie- en onderhoudswerk in voornoemde regio wist binnen te halen, werd het lucratiever om de Rem Etive te kopen in plaats van opnieuw te charteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer