Doek valt voor VOS Sympathy

Het duikondersteuningsvaartuig VOS Sympathy van Vroon Offshore Services uit Den Helder is na 35 jaar uit dienst gesteld en voor de sloop naar ‘s-Gravendeel afgevoerd.

Doek valt voor VOS Sympathy

De VOS Sympathy kan bogen op een lange historie in de offshore-sector. In 1982 liep het 78 meter lange vaartuig als bevoorrader Northern Fortress van stapel bij de Noorse Ulstein Hatlo-werf in Ulsteinvik. Na de oplevering in hetzelfde jaar ging de bevoorrader voor BP aan de slag op de Noordzee. Elf jaar later kocht GulfMark International uit Aberdeen het vaartuig en herdoopte het Highland Fortress. In 2000 ging het schip over naar Seaworks International, die het de naam Searanger gaf. Vroon Offshore Services werd in 2005 eigenaar gaf het haar huidige naam. Na te zijn omgebouwd tot duikondersteuningsvaartuig ging de VOS Sympathy in zowel de olie- en gasindustrie als de windenergiesector offshore werken. Het vaartuig was hiervoor uitgerust met een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem, een moonpool, een 50-tons offshorekraan en een Ampelmann W2W-systeem. Laatstgenoemde installaties werden, voordat het schip aan haar laatste reis begon, van boord verwijderd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Doek valt voor VOS Sympathy | Schuttevaer.nl

Doek valt voor VOS Sympathy

Het duikondersteuningsvaartuig VOS Sympathy van Vroon Offshore Services uit Den Helder is na 35 jaar uit dienst gesteld en voor de sloop naar ‘s-Gravendeel afgevoerd.

Doek valt voor VOS Sympathy

De VOS Sympathy kan bogen op een lange historie in de offshore-sector. In 1982 liep het 78 meter lange vaartuig als bevoorrader Northern Fortress van stapel bij de Noorse Ulstein Hatlo-werf in Ulsteinvik. Na de oplevering in hetzelfde jaar ging de bevoorrader voor BP aan de slag op de Noordzee. Elf jaar later kocht GulfMark International uit Aberdeen het vaartuig en herdoopte het Highland Fortress. In 2000 ging het schip over naar Seaworks International, die het de naam Searanger gaf. Vroon Offshore Services werd in 2005 eigenaar gaf het haar huidige naam. Na te zijn omgebouwd tot duikondersteuningsvaartuig ging de VOS Sympathy in zowel de olie- en gasindustrie als de windenergiesector offshore werken. Het vaartuig was hiervoor uitgerust met een klasse 2 dynamisch positioneringssysteem, een moonpool, een 50-tons offshorekraan en een Ampelmann W2W-systeem. Laatstgenoemde installaties werden, voordat het schip aan haar laatste reis begon, van boord verwijderd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer