HMC verlegt hefgrenzen

Met de toepassing van een nieuw hefsysteem wil Heerema Marine Contractors (HMC) de allerzwaarste jackets en topsides gaan installeren of uit zee verwijderen.

Dit zogeheten QUAD-hefsysteem, waarbij twee kraanschepen tegelijk worden ingezet, is 22 oktober met succes in de Golf van Mexico beproefd. De test is uitgevoerd met de halfafzinkbare kraanschepen Thialf en Balder. Door deze vaartuigen met de kranen naar elkaar toe af te meren, konden ze samen een zware ponton tientallen meters optillen. De Thialf en Balder van Heerema, die tot de grootste hefschepen ter wereld behoren, beschikken over een gezamenlijk hefcapaciteit van 20.500 ton. De Thialf is goed voor 14.200 ton en de Balder voor 6300 ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

HMC verlegt hefgrenzen | Schuttevaer.nl

HMC verlegt hefgrenzen

Met de toepassing van een nieuw hefsysteem wil Heerema Marine Contractors (HMC) de allerzwaarste jackets en topsides gaan installeren of uit zee verwijderen.

Dit zogeheten QUAD-hefsysteem, waarbij twee kraanschepen tegelijk worden ingezet, is 22 oktober met succes in de Golf van Mexico beproefd. De test is uitgevoerd met de halfafzinkbare kraanschepen Thialf en Balder. Door deze vaartuigen met de kranen naar elkaar toe af te meren, konden ze samen een zware ponton tientallen meters optillen. De Thialf en Balder van Heerema, die tot de grootste hefschepen ter wereld behoren, beschikken over een gezamenlijk hefcapaciteit van 20.500 ton. De Thialf is goed voor 14.200 ton en de Balder voor 6300 ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer