Boka Vanguard vestigt wereldtransportrecord

Getooid in de nieuwe huiskleuren van Boskalis heeft de Boka Vanguard, voorheen Dockwise Vanguard, de circa 90.000 ton wegende FPSO Petrobras-67 van Qingdao in China naar Rio de Janeiro in Brazilië gebracht. Hiermee is een wereldtransportrecord gevestigd. Nooit eerder is een dergelijk omvangrijk transport op een heavylifter uitgevoerd.

PAS Recordtransport

In mei kondigde Boskalis op de OTC vakbeurs in Houston al aan dat binnenkort een recordtransport zou worden uitgevoerd met een circa 90.000 ton wegende FPSO. Dit komt overeen met het gewicht van 300 Boeing 747 vliegtuigen. Nu is bekend geworden dat het ging om het transport van de FPSO Petrobras-67 (P-67) waarmee oliemaatschappij Petrobras en partners olie en gas gaan produceren uit het Lula Norte-veld voor de Braziliaanse kust.
De P-67 is afgebouwd bij China Offshore Oil Engineering Co (COOEC) in Qingdao. Het gevaarte is 288 meter lang, 54 meter breed en 31 meter hoog en weegt dus 90.000 ton. Aanmerkelijk meer dan het vorige recordgewicht van 80.500 ton.
De P-67 is in Qingdao via de float-on methode geladen en na een reis van 12.300 mijl via de float-off methode bij Rio de Janeiro weer te water gelaten.
Petrobras verwacht volgend jaar al olie en gas uit het Lula Norte-veld te kunnen winnen. De P-67 heeft hiervoor een productiecapaciteit van 150.000 vaten olie en zes miljoen kubieke meter gas per dag. Het veld bevindt zich in het zogeheten Santos Basin, zo’n 300 kilometer uit de kust van Brazilië in 2150 meter diep water.
De Boka Vanguard beschikt over een laadcapaciteit van 110.000 ton en is het vlaggenschip van de zware-ladingvloot die Boskalis in handen heeft gekregen na de overname van Dockwise, marktleider op het gebied van maritiem zwaartransport met zelfaangedreven, halfafzinkbare zware-ladingvaartuigen. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer