Dockwise-vloot nodig voor modules Mariner A-project

Met een vloot van vijf zware-ladingschepen heeft Boskalis-dochter Dockwise bijna 40.000 ton aan topsidemodules overgebracht van Zuid-Korea naar het Mariner-olieveld ten oosten van de Shetland Eilanden. Samen vormen deze modules de bovenbouw van het grote geïntegreerde Mariner A boor-, productie- en accommodatieplatform van Statoil.

Dockwise-vloot nodig voor modules Mariner A-project

Het moduletransport is één van de allergrootste vervoersoperaties over water in haar soort ter wereld. Vanaf de derde week van juni arriveerden één voor één de Mighty Servant 3, Forte, Trustee, Fjord en Mighty Servant 1 bij Lerwick op de Shetland Eilanden. Alle hadden een reis van circa 40 dagen achter de rug, waarbij een afstand van 11.300 mijl was afgelegd. Tussen 2 mei en 8 juni was het vijftal op de Zuid-Koreaanse Daewoo-werf na elkaar beladen met in totaal acht modules plus een affakkeltoren. Al deze constructies worden met het kraanschip Saipem 7000 op de al in 2015 in het Mariner-veld geïnstalleerde jacket geplaatst. Deze 134 meter hoge jacket van 22.400 ton is bij Daragos Offshore in Cadiz gebouwd en eveneens door de Saipem 7000 offshore geïnstalleerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dockwise-vloot nodig voor modules Mariner A-project | Schuttevaer.nl

Dockwise-vloot nodig voor modules Mariner A-project

Met een vloot van vijf zware-ladingschepen heeft Boskalis-dochter Dockwise bijna 40.000 ton aan topsidemodules overgebracht van Zuid-Korea naar het Mariner-olieveld ten oosten van de Shetland Eilanden. Samen vormen deze modules de bovenbouw van het grote geïntegreerde Mariner A boor-, productie- en accommodatieplatform van Statoil.

Dockwise-vloot nodig voor modules Mariner A-project

Het moduletransport is één van de allergrootste vervoersoperaties over water in haar soort ter wereld. Vanaf de derde week van juni arriveerden één voor één de Mighty Servant 3, Forte, Trustee, Fjord en Mighty Servant 1 bij Lerwick op de Shetland Eilanden. Alle hadden een reis van circa 40 dagen achter de rug, waarbij een afstand van 11.300 mijl was afgelegd. Tussen 2 mei en 8 juni was het vijftal op de Zuid-Koreaanse Daewoo-werf na elkaar beladen met in totaal acht modules plus een affakkeltoren. Al deze constructies worden met het kraanschip Saipem 7000 op de al in 2015 in het Mariner-veld geïnstalleerde jacket geplaatst. Deze 134 meter hoge jacket van 22.400 ton is bij Daragos Offshore in Cadiz gebouwd en eveneens door de Saipem 7000 offshore geïnstalleerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer