Romp OBAN-B strandt in R’dam

De Tweede Werkhaven bij Keppel Verolme is voorlopig het eindpunt van de sleepreis met de romp van wat een van de grootste booreilanden ter wereld had moeten worden. Onzeker is of dit booreiland, genaamd OBAN-B, ooit zal worden afgebouwd.

Romp OBAN-B strandt in R'dam

De romp van het type Moss CS50MKII bestaat uit twee floaters, zes kolommen met daarop een groot dek. Het gevaarte is gebouwd bij de Sevmarsh-werf in Noord-Rusland, waar ook nog aan een tweede romp van dit type wordt gewerkt. Opdrachtgever is SeaDragon Offshore Ltd uit Teesside in Engeland. Een offshorebedrijf dat in 2006 is opgericht met als doel twee zogeheten zesde generatie halfafzinkbare booreilanden in zee te brengen. De bouw werd uitbesteed bij de Sevmarsh-werf, terwijl de afbouw en uitrusting door de Tees Alliance Group op de Haverton Hill-werf in Teesside zou worden verzorgd. De OBAN-B, had eind volgend jaar moeten worden opgeleverd om hierna voor vijf jaar te worden verhuurd aan de Mexicaanse oliemaatschappij Pemex. Die had ermee in de Golf van Mexico op zoek willen gaan naar nieuwe olie- en gasvelden. De oplevering van de tweede unit stond gepland voor september 2010. Problemen met de financiering van het afbouwproject lijken er nu de oorzaak van dat de OBAN-B-romp niet naar Teesside is gesleept. De zeesleper Magnus van Ulrich Harms heeft de romp in Rotterdam afgeleverd. Bij de werf weet men ook niet wat er met de OBAN-B gaat gebeuren. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Romp OBAN-B strandt in R’dam | Schuttevaer.nl

Romp OBAN-B strandt in R’dam

De Tweede Werkhaven bij Keppel Verolme is voorlopig het eindpunt van de sleepreis met de romp van wat een van de grootste booreilanden ter wereld had moeten worden. Onzeker is of dit booreiland, genaamd OBAN-B, ooit zal worden afgebouwd.

Romp OBAN-B strandt in R'dam

De romp van het type Moss CS50MKII bestaat uit twee floaters, zes kolommen met daarop een groot dek. Het gevaarte is gebouwd bij de Sevmarsh-werf in Noord-Rusland, waar ook nog aan een tweede romp van dit type wordt gewerkt. Opdrachtgever is SeaDragon Offshore Ltd uit Teesside in Engeland. Een offshorebedrijf dat in 2006 is opgericht met als doel twee zogeheten zesde generatie halfafzinkbare booreilanden in zee te brengen. De bouw werd uitbesteed bij de Sevmarsh-werf, terwijl de afbouw en uitrusting door de Tees Alliance Group op de Haverton Hill-werf in Teesside zou worden verzorgd. De OBAN-B, had eind volgend jaar moeten worden opgeleverd om hierna voor vijf jaar te worden verhuurd aan de Mexicaanse oliemaatschappij Pemex. Die had ermee in de Golf van Mexico op zoek willen gaan naar nieuwe olie- en gasvelden. De oplevering van de tweede unit stond gepland voor september 2010. Problemen met de financiering van het afbouwproject lijken er nu de oorzaak van dat de OBAN-B-romp niet naar Teesside is gesleept. De zeesleper Magnus van Ulrich Harms heeft de romp in Rotterdam afgeleverd. Bij de werf weet men ook niet wat er met de OBAN-B gaat gebeuren. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer